چطور از دستگاه علفزن در ایمنی کامل استفاده کنیم؟

(مونتاژ صحیح و انواع کاربردهای عمومی)

 

فهرست محتویات
1.مونتاژ صحیح دستگاه علفزن
2.قوانین اجرای ایمن عملیات
3.استفاده از نخ علف زن
4.استفاده از تیغه علفزن
5.عملیات بریدن
6.عملیات اره کردن

 

مقدمه

مرتب کردن و آراستن فضای سبز در زمانی که با تنوع عملیات و برش حجم انبوهی از چمن و علف هرز، پاجوش درختان و غیره مواجه هستید چالش بر انگیز است. در این شرایط دستگاه های علف زن یا علف تراش یا براش کاتر بهترین انتخاب برای استفاده عمومی و حرفه ای خواهند بود.

در این مقاله درباره روش صحیح مونتاژ دستگاه علف زن و روش های استفاده ایمن دستگاه صحبت خواهیم کرد. چه این که فردی مبتدی باشید یا اپراتوری حرفه ای که از کاربردهای دستگاه علف زن آگاه هستید پس از خواندن این مقاله به شما کمک می‌شود تا از دستگاه علفزن خود بهترین و ایمن ترین کاربری و بهره مندی را تجربه کنید.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر شما 

1. انواع دستگاه های علفزن دو زمانه و چهارزمانه دوشی و پشتی شرکت سبز کوش نگین و راهنمای خرید 

 2. نخ علفزن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

3. ایمنی در هنگام کار با علفتراش

 

1.مونتاژ صحیح دستگاه علفزن

نصب محافظ تیغه

به وسیله براکت و پیچ هایی که در اختیار دارید کاور یا محافظ تیغه ایمنی را روی شافت ببندید.

بعد از تنظیم کردن براکت در موقعیت مناسب پیچ ها را محکم کنید.

brushcuter blade assemble+ مونتاژ تیغه علف زن  

تصویر 1: نصب محافظ تیغه

اتصال شافت قابل انعطاف و شافت انتقال قدرت

شافت و لوله را از محل نشان داده شده متصل کنید و پیچ را محکم کنید.

connecting shaft assemble +مونتاژ لوله و شافت علف تراش 

تصویر 2: اتصال لوله و شافت ها به یکدیگر

اتصال شافت قابل انعطاف به پوسته و درام کلاچ

شافت قابل انعطاف را در سوراخ پوسته کلاچ وارد کنید پین را بالا بیاورید بعد از قرار دادن لوله و شافت داخل سوراخ پوسته پین را پایین بیاورید که اتصال محکم شود.

 connecting shaft to clutch+مونتاژ لوله و شافت به پوسته و درام کلاچ

تصویر 3:اتصال لوله و شافت به پوسته و درام کلاچ

نصب هد نخ

سوراخ بخش اتصال را با سوراخ خروجی شافت گیربکس منطبق کنید و با آچار آلن قفل کنید.

سری هد را داخل شافت وارد کنید (در جهت عقربه های ساعت بچرخانید) تا محکم شود.

ابزار قفل کن را بردارید.

 trimmer head assemble+مونتاژ هد نخ

تصویر 4: نصب هد نخ

 

مونتاژ مجموعه فرمان

فرمان را داخل براکت یا مفصل فرمان مونتاژ کنید. فرمان را در موقعیت راحتی تنظیم کنید و با چهار پیچ که در اختیار دارید محکم کنید.

مونتاژ فرمان علف زن پشتی 

تصویر 5: مونتاژ فرمان از نوع پشتی

نصب تیغه

نگهدارنده A، تیغه، نگهدارنده B، کاور واشر دندانه ای را با همین ترتیب مونتاژ کنید. سپس با مهره چپگرد محکم کنید. سوراخ گیربکس و نگهدارنده A را به وسیله آچار آلن همراستا کنید.

مهره تیغه را با آچار در جهت ساعتگرد بپیچانید تا کاملا محکم شود.

مونتاژ تیغه+blade assemble 

تصویر 6: نصب تیغه

لرزش بیش از حد دستگاه

اگر دستگاه بیش از حد میلرزد، دستگاه را فورا خاموش کنید.

لرزش بیش از حد تیغه به معنی مونتاژ اشتباه تیغه است. موتور را فورا خاموش کنید و مونتاژ تیغه را بررسی کنید.

تیغه ای که به درستی مونتاژ نشده باشد می تواند اپراتور و افراد را مجروح کند.

فقط از قطعات و لوازم جانبی اصلی استفاده کنید.

 

2.قوانین اجرای ایمن عملیات

در زمان کار با تمام دستگاه های علفزن احتمال پرتاب سنگ و اشیاء و همچنین بقایای گیاهی که بریده شده اند وجود دارد. قوانین ارائه شده را برای اجرای ایمن عملیات مطالعه کنید.

از دستورالعمل های دفترچه راهنما پیروی کنید. دفترچه راهنمای اپراتور را به دقت بخوانید. بر کاربری تمام اهرم ها و واحد ها مسلط باشید. روش خاموش کردن فوری دستگاه را بیاموزید. روش آزاد کردن فوری قلاب حمایل را بیاموزید.

هرگز به افرادی که کاربری دستگاه را به درستی آموزش ندیده اند اجازه استفاده از دستگاه را ندهید. اپراتور باید لباس و کفش کار و لوازم ایمنی مناسب از جمله عینک و گوشی بپوشد. قبل از شروع کار محیطی که باید در آن عملیات علف زنی را اجرا کنید از جهت نبود اشیاء و سنگ هایی که ممکن است پرتاب شوند بررسی کنید و تمام این اشیاء باید قبل از کار جمع‌آوری شوند.

هرگز به کودکان اجازه کار یا بازی با دستگاه را ندهید.

در زمان کار با دستگاه، افراد دیگر اجازه ورود به محیط کار را ندارند. منطقه خطر یا محیط کار شعاع 15 متری یا 50 قدمی دستگاه و اپراتور است. 

فاصل ایمن از دستگاه علف زن و اپراتور در حال کار 

تصویر 7: فاصله ایمن از دستگاه روشن

در زمان کار با دستگاه هیچ فردی اجازه ورود به منطقه خطر را ندارد. استفاده از محافظ چشم، گوش، صورت، پا و بدن توسط اپراتور الزامی است. افرادی که در منطقه خطر وارد می‌شود برای محافظت در برابر پرتاب اتفاقی اجسام باید محافظ صورت و چشم بپوشند.

افرادی که وارد منطقه خطر می شوند را مجبور کنید از محافظ صورت و چشم استفاده کنند تا در صورت پرتاب شدن اجسام حادثه ای جدی پیش نیاید. اگر باید در محلی کار کنید که افراد دیگر بدون محافظ های ایمنی حضور دارند با گاز کم کار کنید تا خطر پرتاب اجسام کاهش یابد.

زمانی که موتور خلاص است و در جا کار میکند سوییچ یا کلید خاموش کن را در موقعیت خاموش قرار دهید، قبل از اجرای عملیات برش از کارکرد مناسب موتور مطمئن شوید. فقط در حالتی می توانید به اجرای عملیات ادامه دهید که کلید خاموش کن در موقعیت صحیح باشد.

فقط در زمانی که موتور خاموش است و بخش برنده از حرکت ایستاده اقدامات معمول بررسی دستگاه را انجام دهید.

علاوه بر سر، چشم، صورت و گوش باید از کفش ایمنی ضد سر خوردن نیز استفاده کنید تا استقرار شما در محل کار را بهبود بخشد. پوشیدن کروات، جواهرات یا لباس های گشادی که احتمال گیر کردن اپراتور به اجسام را بالا می برد ممنوع است.

پوشیدن صندل یا شلوارک در زمان کار ممنوع است. در شرایط خاص باید از محافظ سر و صورت یکپارچه استفاده کنید.

مراقب گیر کردن با لگد تیغه در حین کار باشید.

 

3.استفاده از نخ علف زن

تیغ نخ بر کاور محافظ علف زن 

تصویر 8: تیغ نخ بر برای تنظیم طول نخ علف زن

هد نخ به صورت ساعتگرد میچرخد. تیغه نخ بر در سمت راست کاور محافظ قرار دارد.

کاور محافظ باید در وضعیت مناسبی قرار داشته باشد تا از اپراتور در برابر بقایای گیاهی که بریده شده محافظت نماید. در صورتی که نخ بیش از حد بلند باشد تیغه نخ بر روی کاور آن را کوتاه می کند. همیشه همراه با هد نخ علفزن از کاور محافظ پلاستیکی مجهز به تیغه نخ بر استفاده کنید.

برای اجرای عملیات برش از فاصله نزدیک، می توانید هد نخ را کج کنید تا تماس در زاویه ای از گردش نخ برقرار شود که بقایای گیاهی به سمت مخالف شما کاور محافظ بریزد. (تصویر را ببینید).

اگر هد نخ را در جهت نادرست کج کنید بقایای گیاهی به سمت خودتان پرت می شود. اگر هد نخ نزدیک به سطح زمین باشد به طوری که برش با دور کامل دایره نخ انجام میشود، بقایای گیاهی به سمت شما پرتاب می شود. سرعت موتور کاهش می‌یابد و نخ به میزان بیشتری فرسوده می‌شود.

از نخ توصیه شده با قطر حداکثر 2.5 میلی متر استفاده کنید. هرگز از سیم یا مفتول های مشابه استفاده نکنید. تنها از نخ علف زن با جنس و قطر مناسب استفاده کنید.

در جاهایی که سنگریزه و شن وجود دارد احتیاط بسیار زیادی داشته باشید، چرا که در سرعت بالا نخ علفزن می‌تواند سنگ ریزه ها را پرتاب کند. در این شرایط کاور محافظ هم قادر نیست از شما در برابر اجسامی که در اثر برخورد مسیر خود را تغییر میدهند محافظت کند.

کوتاه و مرتب کردن علف و چمن به صورت افقی:

هد نخ را به سمت چمنی که قصد برش زدن آن را دارید با دقت نزدیک کنید. هد نخ را به آهستگی کج کنید تا جهت پرتاب بقایای چمن از سمت مخالف شما باشد. در صورتی که باید نزدیک دیوار، فنس و موانع دیگری کار کنید طوری زوایه هد را تنظیم کنید که بقایای گیاهی به سمت خودتان پرتاب نشود. هد نخ را آهسته حرکت دهید و طوری در توده چمن وارد نکنید که قادر به اجرای عملیات برش توده علف نباشد و گیر کند. از انتهایی ترین نقطه نخ استفاده کنید تا برش تمیز ترین داشته باشید.

هرگز از تیغه فولادی برای حاشیه زنی و کوتاه کردن چمن استفاده نکنید.

حاشیه زنی و برش عمودی علف و چمن:

هر دو عملیات حاشیه زنی و برش علف های هرز با استفاده از هد نخ قابل اجرا است. باید هد نخ را کج کنید تا علف را از انتهای آن در نزدیکی زمین برش بزنید. حاشیه زنی عملیات برش علف در مجاورت پیاده رو و جاده است. در اجرای این عملیات ها طوری عمل کنید که بقایای گیاهی، سنگ و اشیاء به سمت خودتان پرتاب نشود. اگر چه در تصویر ها زاویه ی کار با دستگاه نشان داده شده است اوا بسته به شرایط کار و راحتی اپراتور می‌توان در زاویه های مناسب دیگر نیز با دستگاه کار کرد.

 انواع کاربرد هد نخ علف زن

تصویر 9: انواع کاربرد هد نخ

در محیط های که با مفتول فلزی فنس کشی شده است اقدام به علف زنی به صورت افقی نکنید. در شرایطی که دید و اشراف کافی به آنچه کوتاه می کنید ندارد اقدام به استفاده از دستگاه علف زن نکنید.

4.استفاده از تیغه علفزن

انواع مختلفی از تیغه ها برای استفاده در دسترس هستند اما دو مدل عموما توصیه می شود:

تیغه گرد اره ای و تیغه سه پر با قطر 255 میلیمتر

همیشه از مجموعه حمایل در زمان کار با دستگاه علف زن استفاده کنید. مجموعه حمایلو قلاب اتصال به دستگاه را تنظیم کنید طوری که هد کمی بالاتر از سطح زمین قرار بگیرد. هد و کاور محافظ هد باید هم سطح باشند. دستگاه پس از اتصال قلاب حمایل باید سمت راست بدن شما قرار بگیرد.

برخورد تیغه علف زن با فنس و کابل 

تصویر 10: خطر در برخورد با فنس و کابل

 برخورد تیغه علف زن با موانع

تصویر 11: خطر برخورد با موانع

برای بریدن درخت از دستگاه علف زن استفاده نکنید.

از تیغه ی کند و آسیب دیده استفاده نکنید.

پیش از شروع کار، منطقه عملیاتی را بررسی کنید که موانعی چون سیم و فنس تکه شده یا سنگ و اشیاء دیگر در آن نباشد. در صورت مشاهده جمع‌آوری کنید. اگر موانع غیر قابل جمع‌آوری مشاهده کردید، آنها را علامت گذاری کنید. سنگ ها و فلزات سبب کند شدن یا آسیب دیدن تیغه و دستگاه می شوند. سیم و سایر اشیاء سبک ممکن است به تیغه گیر کرده و پرتاب شوند.

5.عملیات بریدن

در این عملیات تیغه در یک سطح ثابت حرکت داده می شود و عملیات برش را انجام میدهد. در این روش با سرعت میتوان عملیات علف زنی و چمن زنی را اجرا کرد. نباید برای قطع چوب بلند و متراکم یا تنه درختان از این روش عملیاتی استفاده کنید.

توجه: برای برش درختانی که قطری بیش از 30 تا 80 میلیمتر دارند استفاد نکنید.

عملیات بریدن را می توانید در هر دو جهت یا فقط در یک جهت اجرا کنید، تنها توجه داشته باشید که بقایای گیاهی به سمت شما پرتاب نشود.

از سمتی از تیغه در برش استفاده کنید که بقایای گیاهی را به سمت شما پرتاب نکند. تیغه را اندکی به همان سمت کج کنید. در غیر اینصورت بقایای گیاهی با شما برخورد میکند.

6.عملیات اره کردن

این عملیات با تیغه اره ای در زمانی انجام میشود که تراکم علف یا ضخامت علف زیاد باشد.

در صورت وقوع لگد دستگاه در اجرای عملیات ممکن است کند باشد یا تراکم چوبی که در حال برش زدن آن هستید خیلی بالا باشد که استفاده از دستگاه اره زنجیری را الزامی می‌نماید.

برای بریدن گیاهانی که بیش از 80 میلیمتر ضخامت دارند ممکن است لازم باشد از اره زنجیری استفاده کنید. اجرای عملیات اره کردن به قضاوت درباره جهت افتادن درخت و داشتن عکس العمل سریع در موقع دور شدن از موضع خطر نیاز دارد.

بریدن درخت را در جهتی انجام دهید که تنه در ناحیه پیش بینی شده و به دور از خودتان بیفتد.

برای برش زدن به تیغ فشار نیاورید. زاویه برش را پس از وارد کردن تیغه به داخل چوب تغییر ندهید. از هر اقدامی که منجر به خم شدن یا ضربه دیدن تیغه در زمان اجرای عملیات شود اجتناب کنید.

 برش درختان با تیغه علف زن

تصویر 12: برش درختان با تیغه علف زن