نخ علف زن چیست و چه کاربردهایی دارد؟

فهرست محتویات
1.چرا باید از نخ علف زن استفاده کنیم؟
2.دسته بندی انواع نخ علف زن
3.از کدام نخ علف تراش استفاده کنم؟
4.اهمیت رعایت تناسب قطر نخ علف تراش با قدرت موتور

 

مقدمه

نخ علف زن از اقلام مصرفی دستگاه علف زن یا علف تراش یا حاشیه زن محسوب می‌شود. نخ علف زن در واقع رشته ای از جنس پلاستیک به صورت خالص یا در ترکیب با مواد مقاوم سازی نظیر کربن (مغز کربنی در نخ های تیتانیوم) یا روکش های خاص دیگر است. شکل های مختلف طراحی نخ از گرد ساده تا مارپیچ، مربعی، اره ای و غیره هر کدام ویژگی هایی را برای این رشته پلاستیکی فراهم می‌آورد که منجر به عملکرد بهتر متناسب با شرایط محیطی در برش علف ها یا مزایایی برای دستگاه علف زن خواهد شد. در این مقاله انواع نخ علفزن، کاربرد و مزایای هر کدام را بررسی می‌کنیم. پس از مطالعه قادر خواهید بود بهترین نخ علفزن را برای کاربری در باغ، باغچه و فضای سبز خود انتخاب کنید و با یک انتخاب صحیح در زمان و وقت خود صرفه جویی نمایید و در حفظ محیط زیست هم تلاش کنید.

 نخ علف زن فرانسوی زیست تخریب پذیر و تجزیه شونده

تصویر 1 : نخ های علفزن فرانسوی شرکت سبزکوش نگین دوستدار محیط زیست


پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

راهنمای انتخاب و خرید بهترین دستگاه علف زن

راهنمای انتخاب و خرید بهترین دستگاه چمن زن

انتخاب و کاربردهای نخ های علفزن

ایمنی در کار با دستگاه علف زن

کدام نوع نخ علفتراش را استفاده کنم؟

مشخصات فنی و تست تجربی تیغه های الماسه SKN Supper Professional

چطور از دستگاه علف زن در ایمنی کامل استفاده کنیم؟

 

چرا باید از نخ علف زن استفاده کنیم؟

نخ علفزن برای بریدن و کوتاه کردن علف های هرز باغات و فضای سبز و پاجوش های و سایر گیاهان که باید از فضای مورد نظر حذف گردند استفاده می‌شود. برای برش این اقلام با سرعت خیلی بالا از تیغه های علف تراش و تیغه های الماسه نیز به طور وسیع استفاده می شود اما مسئله و نقطه تمایز کاربری این دو ابزار برش در مواجهه مناسب و ایمنی با شرایط محیطی فعالیت های کشاورزی و باغبانی است. در بسیاری از محیط های کاری با سنگ، فنس، درختان، لبه های جدول بتنی و موانع بسیاری مواجه هستیم که در صورت برخورد، تیغه علفتراش ممکن است آسیب ببیند. همچنین بسیاری از علف های هرز داخل جوی ها و مسیر های آبیاری رشد می‌کنند که عرض این جوی ها آنقدری نیست که تیغه به راحتی بتواند عملیات برش را اجرا نماید. بنابراین تنها نخ علف تراش با انعطافی که دارد قادر است به مبارزه مکانیکی علیه علف های هرز مزاحم برود.

انعطاف نخ علف زن به دلیل جنس پلیمری آن است. زمانی که نخ داخل هد نخ علف زن بسته می‌شود به دلیل گردش با دور بالای بیش از 2500 دور در دقیقه قابلیتی مشابه با چاقو پیدا می‌کند و می‌تواند برش چمن و علف ها را به خوبی انجام دهد. اگر چه شکل سطح مقطع در تمیزی و دقت سطح برش موثر است که در ادامه هر کدام از این ویژگی ها و طراحی های نخ های علفزن را بررسی خواهیم کرد.

 نخ مغزدار کوئکس فرانسوی +coex

تصویر 2 : ساختار نخ مغزدار کوئکس فرانسوی SKN با انعطاف و دوام بالا

دسته بندی انواع نخ علف زن

تنوع بسیار زیاد نخ های عرضه شده در بازار انتخاب را مشکل می‌کند. البته با کسب آگاهی و دانش از کاربردهای ویژه نخ های عرضه شده در بازار به سادگی می‌توان بر این مشکل غلبه کرد و بهترین انتخاب را داشت. در واقع چالش تنوع نخ های علفزن را به فرصتی برای صرفه جویی در هزینه ها و زمان کاری تبدیل نمود.

نخ های علف تراش را می‌توان در دو دسته کلی از نظر جنس مواد و متریال نخ و یا طراحی سطح مقطع تقسیم نمود. بر این اساس:

1-     از منظر جنس نخ ها شامل نخ علف زن ساده یا نخ علف زن تیتانیوم یا مغزدار تقسیم می‌شوند.

2-     از منظر طراحی سطح مقطع نخ ها شامل نخ گرد ـ نخ چهارگوش یا مربعی ـ نخ مارپیچ ـ نخ نخ اره ای است.

لازم به یادآوری است که رنگ در عملکرد و کاربرد نخ علفزن هیچ تاثیری ندارد و نباید صرفا بر اساس رنگ نخ که فسفری است در خصوص کیفیت و کارایی نخ قضاوت و اظهار نظر نمود. نکته دیگر آن که برای اطمینان از کیفیت نخ علف زن بهترین و مطمئن ترین راه خرید از برند های معتبر موجود در بازار است. نخ های علفتراش فرانسوی سال‌ها است توسط شرکت سبزکوش نگین در بازار عرضه می‌شوند با توجه به لوگوی Speed France در کنار لوگوی SKN و خرید مستقیم از نمایندگی های معتبر شرکت سبزکوش نگین در تمامی استان‌های کشور می توانید از خرید مطمئن لذت ببرید.

 جنس و طرح سطح مقطع نخ علف زن

تصویر 3 : برخی از انواع جنس و طرح سطح مقطع

از کدام نخ علف تراش استفاده کنم؟

پس از بررسی شرایط محیطی محلی که باید در آن اقدام به بریدن و مبارزه مکانیکی با علف هرز نمایید باید بتوانید براساس شاخص‌های قطر نخ، جنس نخ و طراحی سطح مقطع نخ مناسب خود را بخرید.

1-قطر نخ علف زن

به طور کلی نخ های علفزن از بعد قطر و تناسب کاربری برای گیاهان مختلف در شه گروه طبقه بندی می‌شوند:

برای چمن و علف هرز کم تراکم نخ هایی با قطر بین 1.6 تا 2.7 میلی متر مناسب اند.

برای بریدن علف های قطور تر و تراکم متوسط و معمولا در باغات و مواجه با موانع نخ هایی با قطر 3 و 3.5 میلی متری مناسب اند.

در شرایطی که علف هرز پر تراکم، قطور و خسبی باشد قطر نخ بیش از 3.5 میلی متر توصیه می شود.

 انتخاب نخ علف تراش

تصویر 4: انتخاب متناسب نخ با توده علف هرز

اگر نخ علف زن را برای چمن و علف های هرز با تراکم کم تا متوسط نیاز دارید قطر نخ را بین 1.6 تا 3 میلی متر انتخاب کنید. این انتخاب برای کاربر غیر حرفه ای، در مصارف خانگی و در باغچه مناسب است. قطر 1.6 تا حداکثر 2.7 مناسب برای حاشیه زن های برقی است و قطر های بالاتر برای دستگاه علفزن موتوری دو زمانه و چهار زمانه بنزینی طراحی شده اند.

اگر تراکم علف هرز متوسط است، می‌توانید قطر نخ را بین 3 تا 3.5 میلی متر انتخاب کنید. این سایز نخ برای باغ های کمی بزرگ که احتمالا علف های هرز قوی در آنها رشد کرده اند مناب هستند. این اندازه قطر نخ را به کاربران حرفه ای توصیه می‌کنیم که به صورت دائمی در حال اجرای عملیات هستند و دوام نخ برایشان اهمیت به سزایی دارد چرا که در محیط های کاری شان با موانعی نظیر سنگ، فنس و جدول بتنی و غیره بیشتر مواجه هستند.

 هد نخ آلومینیومی SKN

تصویر 5 : طراحی و ساخت داخل هد نخ آلومینیومی SKN

در برابر علف های هرز پرتراکم و خشبی باید از نخ با قطر 3.5 میلیمتر و بالاتر استفاده نمود. اگر توده علف هرز بسیار پر تراکم است و یا علف های هرز قطور و خشبی هستند بهترین انتخاب نخ های قطور تر هستند تا دوام کافی را در زمان کار داشته باشند. البته توجه کنید که هر چه قطر نخ بیشتر باشد به خاطر وزن بیشتری که باید موتور دستگاه علفزن در دور بالای 2500 دو در دقیقه بگرداند به موتور فشار بیشتری وارد می‌شود. بنابراین سعی می‌شود قطر بالای نخ ها را همراه با یک هد نخ سبک آلومینیومی روی گیربکس دستگاه علفزن نصب کنند.

 قیمت هد نخ آلومینیومی  یک تیکه

تصویر 6 : بسته بندی جعبه ای هد نخ آلومینیومی SKN

 

2-طراحی سطح مقطع نخ علف زن

نخ علف زن با سطح مقطع گرد (نخ گرد علف تراش)

 این نوع نخ علف زن از ساده ترین و ارزان ترین و از نمونه های اولیه طراحی شده نخ علفتراش است. به دلیل سابقه بیشتر و شناخته شده تر بودن نیز حجم مصرفی بالایی دارد. کاربری اصلی و عمده نخ گرد ساده کوتاه کردن چمن و علف های فضای سبز شهری است. معمولا در هد نخ های پلاستیکی ساده یا اتوماتیک استفاده می‌شوند. ضعف اصلی این نوع از نخ علفتراش دوام به مراتب کمتر آن در مقایسه با نخ های حرفه ای یعنی مغزدار است.

 هد نخ پلاستیکی اتومات و غیر اتوماتیک

تصویر 7 : هد نخ پلاستیکی SKN

نخ علف زن با سطح مقطع چهار گوش یا مربعی

نخ مربعی یا نخ چهارگوش برای برش علف های هرز پرتراکم و گوشتی بسیار مناسب است. با لبه ی برشی که در این طراحی وجود دارد می‌‎توانید برشی زیبا و تمیز در توده علف ها ایجاد نمایید. نخ مربعی برای اجرای عملیات علف زنی در فضای سبز ایده آل است و برای فعالیت های حرفه ای توصیه می‌شود.

  نخ تیتانیوم مربعی یا چهارگوش علف زن

تصویر 8 : نخ مربعی یا چهارگوش تیتانیوم فرانسوی SKN

نخ علف زن با سطح مقطع مارپیچ

ویژگی نخ مارپیچ فرانسوی علف زن بی صدایی آن در زمان برش علف هرز و چمن است. بنابراین در اماکنی که محدودیت های ایجاد آلودگی صوتی وجود دارد مناسب ترین نوع نخ علف زنی محسوب می شود. به جای استفاده از دستگاه علفزن موتوری می‌توانید از دستگاه علف زن یا حاشیه زن برقی استفاده کنید تا هیچ گونه مزاحمت صوتی برای ساکنین و عابرین منطقه ایجاد ننمایید. طراحی ویژه نخ مارپیچ سبب شده تا برش های تمیز و یک دستی در توده علف ها هرز ایجاد شود و عملکرد خوبی در مواجهه با علف های هرز متراکم داشته باشد.

 نخ فرانسوی مارپیچ مشکی طلایی

تصویر 9 : نخ مارپیچ مشکی طلایی فرانسوی

نخ علف زن مغزدار تیتانیوم و کوئکس

اگر قصد دارید نخ علف زنی را بخرید که هر دو ویژگی منحصر به فرد انعطاف و دوام بالا را همزمان داشته باشد و به طور عمومی چه در باغچه و فضای سبز برای برش چمن و چه در باغات برای برش علف های هرز درون جوی های آبیاری و غیره به خوبی علف زنی نماید خرید نخ مغزدار تیتانیوم و نخ کوئکس بهترین انتخاب است. با انعطاف بالای این نوع نخ علف تراش به راحتی می‌توانید در باغات و در محل های سنگلاخی یا مواجهه با موانع سخت زیاد علف ها را به راحتی برش بزنید بدون اینکه مصرف نخ و در نتیجه هزینه های عملیاتی شما بالا باشد. با خرید نخ های کوئکس و تیتانیوم مغزدار برای اجرای عملیات برش علف نوعی سرمایه گذاری می‌کنید چرا که دوام بالای نخ سبب می‌شود با رضایت کامل عملیات را در کمترین زمان اجرا کنید و اتلاف پول و زمان ندارید.

 نخ مغزدار موجدار کوئکس

تصویر 10 : نخ مغزدار موجدار کوئکس فرانسوی SKN

نخ علف زن اره ای

برای نیزارها و بریدن بوته های هرز خشبی و خاردار مناسب ترین نخ علف تراش نخ اره ای است. در این شرایط در صورت استفاده از نخ های گرد با پاره شدن متعدد مواجه می شوید و این نخ ها دوام لازم را برای این نوع شرایط ندارند. دندانه های نخ علفزن اره ای به راحتی می تواند خارهای خشک در هم تنیده را برش بزند و دوام بالایی در اجرای برش خارهای خشک و برش نیزارها دارد.

 نخ اره ای فرانسوی علف زن

تصویر 11 : نخ اره ای فرانسوی SKN

 

اهمیت رعایت تناسب قطر نخ علف تراش با قدرت موتور

هر چه قطر نخ بیشتر باشد وزن بیشتری دارد و هنگام کار در دور بالا فشار بیشتری روی موتور وارد می‌کند. برای دستگاه علفزن موتوری با حجم موتور 33 سی سی حداکثر از نخ علف زن با قطر 3 میلی متر استفاده کنید. برای دستگاه های علف تراش 43 سی سی از نخ 3.5 میلی متری و برای دستگاه های 52 سی سی از قطر های بیشتر می‌توانید استفاده کنید.

 جدول تناسب قطر نخ با موتور علف زن

تصویر 12 : قطر مناسب برای انواع دستگاه های علفزن