انبارداری و نگهداری طولانی مدت باتری شارژی با حفظ عمر کاری و عملکرد بهینه



فهرست محتویات
الف. درک باتری های قابل شارژ دستگاه ها و ابزارهای شارژی
ب. انبارداری و نگهداری طولانی مدت باتری ابزارهای شارژی
ج. سریس نگهداری باتری ابزارها و دستگاه های شارژی


مقدمه

به راهنمای نگهداری و انبار داری طولانی مدت باتری های ابزارهای شارژی در سایت شرکت سبزکوش نگین خوش آمدید. ابزارها و دستگاه های شارژی اجرای عملیات و شیوه زندگی ما را متحول کرده اند و راحتی و پویایی زیادی را در کاربری های مختلف در اختیار ما گذاشته اند. در این راهنما، موضوع انبارداری و نگهداری طولانی مدت باتری ابزارها و دستگاه های شارژی نظیر اره شارژی و قیچی شارژی را مورد بحث قرار داده ایم تا شما بتوانید عمر کاری و عملکرد بهینه باتری دستگاه شارژی خود را حفظ کنید. چه یک کاربر حرفه ای باشید و چه علاقه مند به امور فنی که کارهای نیمه حرفه ای و خانگی را خودش به عهده می‌‎گیرد، درک ویژگی های باتری ها و روش صحیح نگهداری باتری های قابل شارژ امری ضروری است و مزیت های مالی، فرهنگی و زیست محیطی فراوانی را به همراه دارد. بنابراین، بریم که بهترین شیوه های نگهداری طولانی مدت باتری را بررسی کنیم.

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

بهترین باتری اره و قیچی شارژی باغبانی 

راهنمای خرید قیچی شارژی هرس باغبانی 

صفحه محصولات 

 

الف. درک باتری های قابل شارژ دستگاه ها و ابزارهای شارژی

1.      انواع باتری های شارژی

باتری های لیتیومی (Li-Ion)

باتری های لیتیومی (Li-Ion) نسل جدید باتری های شارژی هستند که چگالی انرژی بالاتر و وزن سبک تر دارند و اثر حافظه برای این نوع باتری ها معنایی ندارد. در دستگاه ها و ابزارهای شارژی نوین این باتری های به سرعت در حال گسترش هستند.

Li-Ion battery structure +ساختار باتری لیتیومی 

تصویر 1: ساختار باتری لیتیوم یون

باتری های نیکل کادمیوم (NI-Cd)

باتری های نیکل کادمیوم (NI-Cd) فناوری قدیمی تر باتری های شارژی به شمار می روند که چگالی انرژی کمتری دارنند و اثر حافظه در کاهش عمر و ظرفیت کاری آن ها بحث رایج است.

2.      ظرفیت باتری و ولتاژ، مهمترین فاکتورهایی که باید به آن ها توجه کنید.

ظرفیت باتری یا آمپر ساعت (Ah)

منظور از ظرفیت باتری مقداری باری است که باتری می تواند در اختیار ابزار یا دستگاه قرار دهد. هر چه ظرفیت باتری بیشتر باشد، مدت زمان دشارژ آن را هم بیشتر خواهد بود. یعنی برای مدت بیشتر دستگاه یا ابزار شارژی قابل استفاده است. فرض کنید ظرفیت باتری 1.8 آمپرساعت باشد معنای ساده آن این است که اگر باتری به مدت 1 ساعت جریانی به اندازه 1.8 آمپر بدهد کاملا دشارژ خواهد شد. یک باتری با نرخ 2 آمپر ساعت می تواند برای یک ساعت 2 آمپر و برای نیم ساعت 4 آمپر یا برای 15 دقیقه 8 آمپر تامین برق نماید.

ظرفیت باتری متفاوت از جریان باتری است.

ظرفیت باتری را با جریان باتری اشتباه نگیرید. جریان آهنگ خروج بارهای الکتریکی از باتری است. توجه کنید ظرفیت باتری و جریان باتری با هم ارتباطی ندارند و اگر ظرفیت یک باتری بیشتر باشد به این معنا نیست که باتری مورد نظر جریان بیشتری هم ایجاد می کند.

battery cycle +سیکل باتری 

تصویر 2 سیکل شارژ دشارژ باتری

از عوامل موثر بر ظرفیت باتری می توان به موارد زیر اشاره نمود:

عمر باتری: اینکه چه میزان باتری کهنه شده و از آن استفاده شده است در ظرفیت باتری موثر است. تحقیقات نشان داده است که در روزهای ابتدایی کارکرد باتری برای تعداد محدودی از چرخه های شارژ ـ دشارژ، ظرفیت باتری ثابت می ماند اما با گذشت زمان میزان تخلیه باتری کاهش می یابد یعنی از ظرفیت باتری کاسته می شود.

دفعات شارژ و دشارژ شدن باتری: عمر کاری باتری به طور معمول یا تعداد ثابتی از شارژ و دشارژ اعلام می‌شود. دفعات شارژ و دشارژ به تدریج از ظرفیت باتری می کاهد.

میزان تخلیه باتری: میزان تخلیه از مشخصه های ذاتی باتری است که توسط تولید کننده باتری تعین شده است. به این معنا که یک باتری به هیچ عنوان کاملا تخلیه نمی شود و تنها به میزان انرژی که باتری در هنگام تخلیه خارج میکند میزان تخلیه یا DOD نامیده میشود.  

دمای محیط کار و محل نگهداری باتری: دمای محیط در کارکرد باتری تاثیر به سزایی دارد. دماهای زیر صفر و بالای 40 درجه سانتی گراد مانع از کارکرد بهینه باتری شارژی می گردد.

ولتاژ باتری شارژی

ولتاژ در واقع نیروی یا انرژی الکتریکی است که انتقال بار الکتریکی از یک نقطه به نقطه دیگر را میسر می سازد. در باتری این نیرو صرف کشاندن الکترون ها از سمت آند به سمت کاتد می شود. ولتاژ یک باتری مشخصه ای ذاتی است و به جنس مواد و ماهیت واکنش ها بستگی دارد. در واقع مواد و ماهیت تشکیل دهنده واکنش ها میزان راحتی انتقال الکترون ها را تعین می کند.

ب. انبارداری و نگهداری طولانی مدت باتری ابزارهای شارژی

1- آماده کردن باتری برای انبارداری و نگهداری طولانی مدت

آیتم هایی که باید بررسی یا تنظیم کنید عبارتند از:

سطح شارژ:

توصیه می‌شود باتری ها در حدود 40 تا 60 درصد شارژ داشته باشد تا در طول دوره انبار داری سلامت باتری حفظ شود.

تمیز کردن:

قبل از آغاز نگهداری طولانی مدت باتری در انبار لازم است آن را با پارچه ای مناسب تمیز کنید و تمام گرد و خاک و آلودگی ها را از آن پاک کنید.

2- دما و شرایط محیطی نگهداری

محدوده دمایی:

مناسب ترین محیط نگهداری و انبارداری باتری محلی خنک، خشک و در دمای 20 تا 25 درجه سانتی گراد است که مانع از داغ شدن یا سرمای بیش از حد باتری می‌گردد.

دوری از رطوبت:

رطوبت به سلول های باتری آسیب می زند و عملکرد آن را کاهش می دهد. بنابراین، تاکید می شود که باتری را از محیط مرطوب دور نگه دارید.

3- جداسازی و بسته بندی باتری ابزار شارژی

جدا کردن باتری از ابزار یا دستگاه شارژی:

در زمان انبارداری و نگهداری توصیه می شود باتری را از دستگاه جدا کنید تا تخلیه خودکار و آسیب های احتمالی ناشی از تخلیه برق پیشگیری شود.

بسته بندی باتری برای انبارداری:

توصیه می شود از جعبه اصلی دستگاه و باتری یا جعبه های رایج برای نگهداری استفاده کنید تا باتری از هر گونه آسیب فیزیکی، رطوبت و سایر آسیب ها محافظت شود.

4- دوره انبارداری و استفاده معمول

دوره انبارداری ایده آل

پیشنهاد می‌شود باتری نگهداری شده در انبار را حداقل یکبار در طول چند ماه انبار داری به کار بگیرید تا ظرفیت باتری کاهش نیابد و از فعال نگه داشته شدن سلول های باتری اطمینان حاصل کنید.

ج. سریس نگهداری باتری ابزارها و دستگاه های شارژی

1- عملیات شارژ

سیکل یا چرخه شارژ

برای حفظ عمر کاری باتری و ظرفیت شارژ آن لازم است مراقب باشید باتری بیش از حد دشارژ نشود تا تخلیه کامل برای آن اتفاق نیفتد. طبق توصیه های شرکت سازنده عملیات شارژ باتری را اجرا کنید.

شارژر باتری

از شارژر مخصوص باتری استفاده کنید. عدم تطابق شارژر با باتری منجر به آسیب و کاهش عمر باتری می گردد.

2- تمیز کردن و بررسی سلامت باتری

تمیز کردن باتری

قسمت های بیروی باتری را با پارچه مناسب تمیز کنید. اجازه ندهید باتری مرطوب و کثیف شود و در صورت وقوع بلافاصله برای تمیز کردن باتری اقدام کنید.

تمیز کردن باتری قبل از انبارداری 

بررسی سلامت باتری

ظاهر باتری را از منظر سلامت فیزیکی به طور مرتب بررسی کنید. در صورت مشاهده هر گونه خراش، نشتی و تورم لطفا از فرد متخصص کمک بخواهید تا وضعیت باتری را بررسی کند و در صورت تایید بودن سلامت باتری از آن استفاده کنید.

3- حمل و نقل باتری

در زمان حمل باتری مراقب باشید باتری ضربه نبیند. ضربه شدید فیزیکی می‌تواند سلامت باتری را با خطر جدی مواجه کند. 

در زمان حمل باتری مراقب باشید دمای محیط بیش از حد بالا نباشد، چرا که نه تنها باتری آسیب می بیند بلکه دمای خیلی بالا خطرناک هم هست.

انبارداری و نگهداری طولانی مدت باتری های لیتیومی ابزارها و دستگاه های شارژی باید به شیوه صحیح انجام شود تا عملکرد و عمر کاری باتری در سطح بهینه حفظ شود. لطفا از دستورالعمل هایی که در این راهنما ارائه کردیم پیروی کنید تا این اطمینان را داشته باشید که باتری قابل شارژ شما خارج از فصل و دوره کار و در واقع در دوره خواب دستگاه تان در سلامت نگهداری می شود. به نحوی که در دوره بعدی استفاده بدون هیچ مشکلی بتوانید از ابزار شارژی خود استفاده کنید.

نکته پایانی آن که حتما دفترچه راهنمای دستگاه شارژی و نکات نگهداری باتری شارژی را مطالعه و درک نمایید.

 

ابزارهای شارژی SKN

 

کارت راهنمای نگهداری باتری ابزار شارژی

شرکت سبزکوش نگین همواره بالاترین کیفیت را برای مشتریان خود تامین نموده است. دستگاه های اره شارژی و قیچی شارژی SKN نیز مجهز به باتری های لیتیومی پیشرفته هستند که عمر طولانی و ظرفیت شارژ بالایی را برای شما فراهم می‌آوردند.

برای حفظ عمرکاری باتری و دریافت بیشترین کارایی باتری دستگاه شارژی نکات مهم نگهداری باتری را رعایت فرمایید.

1-     مراقب باشید باتری ضربه نخورد.

ضربه شدید منجر به خرابی باتری می شود.

2-     دستگاه شارژی تمیز برق کمتری مصرف می‌کند.

مطمئن شوید تمام قسمت های دستگاه تمیز و عاری از گرد و خاک باشد و به خوبی روغن کار شده باشد. چرا که ابزار تمیز با اصطکاک کمتری کار می‌کنند و در نتیجه باتری شما تا مدت بیشتر کار خواهد کرد.

3-     باتری نباید مرطوب یا خیس یا کثیف شود.

اگر دستگاه خیس یا کثیف شد فورا دستگاه را خاموش کنید و باتری را جدا نمایید. باتری را با دستمال مناسب خشک و پاک کنید. اگر سوکت باتری یا شارژر کثیف شده است، آن را با قلموی نرم به آرامی تمیز کنید. مطمئن شوید که نقاط اتصال باتری با هیچ وسیله فلزی برخورد نداشت باشد چرا که منجر به آسیب دیدگی این قسمت ها می‌شود.

4-     باتری را در دمای مناسب نگهداری و شارژ کنید.

دمای مناسب برای کارکرد باتری بین صفر تا حداکثر 40 درجه سانتی گراد است. در خارج از این محدوده دمایی باتری شارژ نمی‌شود.

5-     لامپ های نشانگر LED روی باتری دستگاه خود را بشناسید.

لامپ‌های نشانگر علاوه بر این که میزان شارژ باقیمانده باتری را نشان می‌دهند می‌توانند اطلاعات دیگری نظیر خرابی، گرمای بیش از حد، سرمای بیش از حد باتری یا دستگاه را نیز به کاربر برسانند.

6-     شارژ کردن‌های کم و مداوم

فناوری ساخت باتری های لیتیومی به گونه‌ای است شارژ های مداوم اما برای زمان های کوتاه تاثیری بر کارایی باتری نخواهد داشت. می توانید باتری را درهر زمان و بدون مشکل از شارژر جدا و استفاده کنید.

7-     خطر تخلیه عمیق باتری لیتیوم

تخلیه عمیق شارژ به باتری آسیب می‌زند و ظرفیت باتری را در بلند مدت کاهش می‌دهد و در نتیجه عمر کاری باتری کمتر از برآورد اعلام شده توسط عرضه کننده خواهد شد.

8-     نگهداری طولانی مدت باتری

در زمان انبارداری، باتری را باید از دستگاه جدا کنید و در محلی تمیز و خشک، جداگانه و به دور از نور مستقیم خورشید و به صورت مناسب در یک جعبه مقوایی نگهداری کنید. دمای مناسب نگهداری باتری بین 10 تا 40 درجه سانتیگراد است.

اگر قصد دارید بعد از مدتی دوباره از باتری استفاده کنید، باتری را در وضعیت شارژ 40 تا 60 درصد نگهداری کنید.

 برای نگهداری طولانی مدت باتری آن را با شارژ کامل نگهداری کنید و بعد از گذشت سه ماه مجدد شارژ کنید.

 

نکات مهم استفاده از باتری دستگاه گلف گاردن

 

 

1-     هرگز اجزای باتری را به منظور تعمیرات یا از سر کنجکاوی باز نکنید.

2-     اگر نشانگر باتری تنها یک لامپ وشن در سمت چپ نشان دهد، باید باتری را شارژ کنید.

 

در باتری مدل KMLB-1620 نشانگر باتری وجود ندارد و با نصب باتری روی دستگاه و تست کارکرد شارژ بودن یا نبودن باتری را بررسی کنید.

3-     باتری باید به درستی به دستگاه متصل شود، در غیر اینصورت ممکن است از دستگاه جدا شود و در صورت ضربه شدید آسیب ببیند. لطفا برچسب زرد رنگ را بررسی کنید، اگر پس از نصب باتری روی دستگاه برچسب زرد را مشاهده کردید به معنای عدم نصب صحیح باتری در جای خود روی دستگاه است. در صورتی که باتری به درستی روی دستگاه نصب شده باشد نمی توانید برچسب زرد را مشاهده کنید.

 

در باتری مدل KMLB-1620 برچسب زرد وجود ندارد. بعد از قرار دادن باتری روی دستگاه آن را بکشید تا از نصب بودن باتری اطمینان حاصل کنید.

4-     اگر قصد انبارداری یا نگهداری طولانی مدت باتری را دارید، ابتدا آن را به طور کامل شارژ کنید و داخل کاوری برای محافظت از گرد و خاک قرار دهید. باتری را در جای خشک، با تهویه مناسب و بهتر اینکه داخل یک جعبه مناسب نگهداری کنید. بهتر است هر سه ماه یکبار باتری را شارژ کنید.

در باتری مدل KMLB-1620 کاور گردگیر همراه باتری نیست. از یک کیسه پلاستیکی برای محافظت باتری استفاده کنید.

5-     از شارژر اصلی و مخصوص باتری استفاده کنید. استفاده از شارژر غیر اصلی می تواند به باتری آسیب بزند.

     

1-شارژر را به برق بزنید لامپ نشانگر قرمز است.

2-سری DC شارژر را به پورت شارژ باتری متصل کنید. لامپ نشنگر قرار است.

3-زمانی که باتری شارژ شود چراغ سبز خواهد شد.

زمان حدودی شارژ شدن باتری:

شارژ کامل باتری 4 آمپر ساعت با استفاده از شارژر 1.5 آمپری

160 دقیقه

شارژ کامل باتری 2 آمپر ساعت با استفاده از شارژر 1.5 آمپری

80 دقیقه

شارژ کامل باتری 2 آمپر ساعت با استفاده از شارژر 1 آمپری

120 دقیقه

6-     مراقب باشید به باتری ضربه وارد نشود.