کیت سوهان  SKN  و  مراحل تیز کردن 

 

همان اندازه که انجام کارهای روزمره شخصی‌تان الزامی است، انجام سرویس روزانه، تمیز کردن و تیز کردن اره موتوری نیز برای بالابردن عمر دستگاه اره الزامی است.

پیش آمده که پس از استفاده از دستگاه اره خیلی خسته باشید و از نتیجه انجام کارهایتان نیز رضایت نداشته باشید و همچنین مخاطراتی را نیز به خاطر کند بودن مجموعه برش اره تجربه کرده‌اید. حالا زمان آن است که بیاموزید چطور ایمنی کارتان را بالا ببرید و مراحل تیز کردن اره زنجیری را بیاموزید.

هشدار

قبل از شروع کار تیز کردن زنجیر به دو نکته مهم توجه نمایید.

  •      اول، همیشه در زمان تیز کردن زنجیر دستکش کار بپوشید.
  •     دوم، سرشمع را بردارید تا مانع از استارت خوردن ناخواسته و تصادفی موتور شوید.


پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر

راهنمای انتخاب و خرید بهترین اره زنجیری، اره شارژی و قیچی شارژی باغبانی

راهنمای خرید قیچی شارژی باغبانی

تنظیم کابراتور اره زنجیری موتوری در کمتر از 15 دقیقه

راهنمای خرید اره شارژی با بررسی 20 معیار اصلی

5 فاکتور اصلی مقایسه اره زنجیری موتوری با اره زنجیری شارژی



ابزارهای مورد نیاز برای تیز کردن زنجیر اره موتوری

در ابتدا، برای سوهان کاری خوب زنجیر از کیت سوهان در سایز مناسب زنجیر استفاده نمایید. سایز سوهان متناسب با مشخصات زنجیر تعیین می‌شود، در جدول زیر سایز سوهان مناسب زنجیر اره‌ موتوری SKN آمده است.

 

اجزای کیت سوهان برای تیلز کردن زنجیر اره موتوری

کیت سوهان شامل:

سوهان گرد برای تیز کردن سطوح خمیده‌ی دندانه‌های برش.

گاید یا هادی یا شابلون سوهان برای تنظیم زوایایی مناسب تیز کردن و اطمینان از درستی تیز کردن زنجیر.

دسته سوهان برای نصب در انتهای سوهان و سهولت دستگیری و حرکت دادن سوهان.

مراحل تیز کردن زنجیر اره موتوری

1-   اگر زنجیر تمیز نیست، ابتدا آن را تمیز کنید. تمیز کردن زنجیر اجرای عملیات تیز کردن را آسان‌تر و دقیق‌تر می‌سازد.

2-  اره را در محل مناسبی ببندید. مطمئن شوید که زنجیر تحت کشش قرار دارد و ساتوریاره را بین دو گیره نگهدارنده محکم کنید.

3-زنجیر را بچرخانید و دانه‌های برنده را بررسی کنید تا بتوانید کوتاه‌ترین واحد برنده را پیدا کنید. کوتاه‌ترین واحد برنده، تعیین کننده مقدار براده برداری با سوهان خواهد بود، چرا که در پایان عملیات تیز کردن زنجیر، تمام دندانه‌های واحدهای برنده زنجیر باید هم‌اندازه باشند.

4- ترمز زنجیر را قفل کنید تا مانع از حرکت زنجیر در زمان سوهان کاری شوید.

5- در یک سمت زنجیر بایستید، برنده‌هایی را خواهید دید که رو به شما هستند و در مقابل هم برنده‌هایی را می‎بینید که پشت به شما هستند. اول برنده‌هایی که رو به شما هستند را تیز کنید. مابقی را پس از رفتن به سمت مقابل زنجیر می‌توانید تیز کنید.

 

6- در عملیات تیز کردن هر زنجیری، سه زاویه وجود دارد شامل صفحه بالایی، صفحه کناری و زاویه برش. با استفاده از علایم و نشانه‌های روی ابزار گاید یا هادی سوهان که در کیت سوهان SKN موجود است، می‌توانید زاویه صحیح برش را برای حرکت دادن سوهان تنظیم کنید.

 

7-از هر دو دستتان استفاده کنید، سوهان و هادی سوهان را روی دانه برنده زنجیز قرار دهید و با حرکتی نرم سوهان کاری کنید. سوهان را فقط در یک جهت آن هم از داخل به بیرون حرکت دهید. همه دانه‌های زنجیر رو به خودتان را با گرداندن زنجیر به دور ساتوری تا اندازه مورد نظر سوهان‌کاری کنید. بعد از تمام شدن کار، به سمت مقابل زنجیر بروید و دانه‌های برنده سمت مقابل را نیز سوهان‌کاری کنید.

8-بعد از پایان عملیات سوهان کاری دندانه‌های زنجیر، باید پایه زنجیر را تیز کنید. پایه زنجیر یک حلقه‌ی منحنی شکل روی دندانه برنده زنجیر است. پایه زنجیر مقدار براده چوبی که در هر عبور دانه برنده زنجیر برداشته می‌شود را تعیین می‌کند. از سوهان تخت همراه هادی سوهان برای تنظیم صحیح ارتفاع پایه زنجیر استفاده کنید.

     

                          

9-  بررسی کنید که همه دانه‌های برنده و پایه زنجیرها به درستی تیز شده باشند. باید بتوانید یک لبه نازک و صاف کرومی روی دندانه برش مشاهده کنید.

10- در پایان، لقی زنجیر روی ساتوری را تنظیم کنید.

  • توجه کنید! زمانی که برنده‌های زنجیر تا خط نشانه روی صفحه بالایی (حدود 4 میلی‌متر) خرده شده باشد باید زنجیر را تعویض کنید. زنجیری که تیغه دانه برنده‌اش بیش از حد ساییده شده باشد در حین کار دچار پارگی می‌شود که بسیار خطرناک است.
  • عملیات سوهان‌کاری و تیز کردن زنجیر، حتی برای اشخاص حرفه‌ای بیش از 30 دقیقه زمان می‌برد، بنابراین برای اجرای عملیات وقت و دقت لازم را صرف کنید.
  • به یاد داشته باشید، برای شروع عملیات حتما دفترچه راهنمای دستگاه را برای آگاهی از اندازه‌ها، اندازه‌گیری‌ها و زوایای زنجیر مطالعه کنید. در صورت داشتن هر سئوالی از راهنمایی نماینده فروش دستگاه اره موتوری کمک بخواهید.