خرابی باتری‌های تیلر، دلایل و راهکارها

تصور عمومی بر این است که باتری تیلرها فقط در زمستان و فصل خواب دستگاه خراب می‌شود، اما تمام ماجرا این نیست. عملکرد باتری در شرایط سخت هوای سرد به شدت افت می‌کند اما هوای گرم باتری را تا نابودی پیش می‌برد. با این اوصاف بهتر آن است که قبل از ورود به فصل گرما شرایط سلامتی باتری تیلرتان را بررسی نمایید. نگهداری باتری در گرمای تابستان به همان اندازه سرمای زمستان اهمیت دارد.

علت اصلی نابودی باتری‌ها هوای خیلی سرد یا خیلی گرم است.

طراحی باتری‌های اسید سربی به گونه‌ای است که بتوانند در محدوده دمایی گسترده‌ای کار کنند، اما در محیط‌هایی خیلی سرد و خیلی گرم عملکرد آنها دچار افت شدید می‌شود. 20 درصد از ظرفیت باتری در دمای انجماد و حدود 50 درصد از ظرفیت در دمای 30- درجه سلسیوس نسبت به حال نرمال کاهش می‌یابد.

در مقابل جالب است بدانید  ظرفیت باتری در دماهای بالا افزایش می‌یابد. برای مثال، ظرفیت یک باتری اسید سربی در دمای 50 درجه سلسیوس نسبت به دمای 25 درجه سلسیوس حدود 12 درصد افزایش می‌یابد. اما این افزایش ظرفیت عمر باتری را کاهش می‌دهد.

خرابی باتری تیلر در فصل زمستان: 

دلایل اصلی خرابی باتری در فصل سرما به شرح زیر است:

  1. کاهش ظرفیت باتری در اثر سرما و افت دما
  2.  خواب طولانی مدت باتری تیلر در زمستان

اگر مدت زمان زیادی از عمر باتری گذشته باشد در زمستان مشکلات این باتری بیشتر خواهد بود. از طرف دیگر دماهای صفر یا زیر صفر هم ظرفیت یک باتری نو را به حدی پایین می‌آورد که قادر به تولید شدت جریان لازم برای استارت زدن موتور نباشد.

برای پیشگیری از مشکلات ناشی از خواب باتری و دستگاه در خارج از فصل کاری که عموما زمستان است، لازم است باتری را از روی دستگاه باز کنید و سعی کنید دستگاه خود را در محلی گرم نگهداری کنید. به یاد داشته باشید در هنگام باز کردن باتری از روی دستگاه ابتدا کابل منفی و بعد کابل مثبت را جدا کنید.

قدرت استارت هر باتری در حالت سرد به صورت یک عدد بیان می‌شود. این عدد به معنی شدت جریانی است که باتری قادر است در هوای سرد تولید کند. هر چه این عدد بالاتر باشد باتری می‌تواند به نسبت یک باتری که عدد کوچک تری دارد، جریان بیشتری تولید کند. این نتیجه حاصل می‌شود که باتری مذکور در هوای سرد که هر باتری ظرفیت اصلی خود را از دست می‌دهد، عملکرد بهتری خواهد داشت. اهمیت این عدد در آن است که در برخی موارد استارت زدن در هوای خیلی سرد نسبت به دمای نرمال به شدت جریان بیشتری نیاز دارد و مشکل اینجاست که در هوای سرد غلظت روغن موتور هم بیشتر شده مخصوصا اگر از موتور با درجه گرانروی ثابت استفاده کرده باشید. در شرایطی که غلظت روغن موتور بالا رفته، چرخاندن موتور سخت‌تر خواهد شد و در نتیجه موتور استارت شدت جریان بیشتری نیاز دارد. اگر باتری نتواند این شدت جریان بیشتر را تولید کند موتور روشن نخواهد شد.

دلایل اصلی خرابی باتری در فصل گرما به شرح زیر است: 

دماهای خیلی بالا منجر به کاهش عمر باتری می‌شود. اگر باتری دائما در دمای مطلوب 25 درجه سلسیوس کار کند نسبت به باتری که پیوسته در دمای 33 درجه سلسیوس قرار دارد عمر آن حدود 50 درصد بیشتر است. در حقیقت با هر 8 درجه سلسیوس افزایش دما نسبت به دمای کاری استاندارد یعنی 25 درجه سلسیوس، عمر باتری نصب می‌شود. آشکار شده است که دو عامل اصلی خرابی باتری‌ها گرما ئ شارژ بیش از حد هستند.

در باتری‌های تر زمانی که مایع الکترولیت باتری در معرض حرارت قرار می‌گیرد ممکن است تبخیر شود و اگر کسری مایع باتری جبران نشود احتمال خرابی کامل باتری وجود دارد. باتری‌های خشک در معرض چنین مشکلاتی قرار نمی‌گیرند. از سوی دیگر، شارژ بیش از حد یک باتری نیز عامل کاهش عمر باتری است زیرا در این شرایط اجزای داخلی باتری آسیب دیده و یا ممکن است باتری بترکد.

نگهداری از باتری در سرما و گرمای شدید: 

مهم‌ترین اقدامی که باید برای نگهداری از باتری در دمای سرد انجام دهید تمام شارژ نگهداشتن باتری است. باتری ضعیف در دمای صفر درجه به تدریج در اثر سرما خراب می‌شود در حالی که باتری با شارژ کامل تا دمای 60- درجه سلسیوس هم آسیب نمی‌بیند. اگر باتری اسیدی دارید، توصیه می‌کنیم قبل از قرار گرفتن باتری در سرما سطح مایع الکترولیت باتری را چک کنید و اتصالات باتری را از نظر داشتن علائم خردگی بررسی کنید.

با کمی دقت و توجه می‌توانید عمر باتری را در فصل گرم نیز افزایش دهید. یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی باتری حرارت است به طوری که سبب تبخیر مایع الکترولیت می‌شود. پس توصیه می‌کنیم در محیط کاری خیلی گرم به طور مرتب سطح مایع الکترولیت را بررسی کنید. اگر سطح مایع الکترولیت کم شده بود قبل از این که مشکلی پیش آید آن را پر کنید.