انواع روغن جعبه دنده و تفاوت های آن



فهرست محتویات

1.روغن جعبه دنده (واسکازین گیربکس)

2.انواع واسکازین

3.وسکوزیته واسکایزن

4.درجه بندی SAE واسکازین بر حسب ویسکوزیته

 


پیشنهاد مطالعاتی دیگر :

تعویض روغن تیلر کولتیواتور در کمتر از 15 دقیقه 
12 فاکتور موتور در تعین قیمت تیلر کولتیواتور باغی
راهنمای انتخاب و خرید بهترین تیلر کولتیواتور
راهنمای انتخاب و خرید بهترین تراکتور دو چرخ


روغن جعبه دنده (واسکازین گیربکس)

روغن جعبه دنده، سیال روانکاری است که به منظور کاهش اصطکاک، خنک کاری گرمای تولید شده در هنگام کار، پوشاندن سطوح دندانه ها به منظور کاهش ساییدگی و جلوگیری از زنگ زدن در جعبه دنده استفاده می­شود.

خواص زیر در عملکرد واسکازین جعبه دنده بسیار مهم است:

  • ویسکوزیته مناسب
  • توانایی مقاومت در برابر فشار زیاد
  • مقاومت در مقابل دما و اکسیداسیون
  • قابلیت سازگاری با  کاسه نمد ها و سیل ها

انواع واسکازین


واسکازین حاوی ضد زنگ

این واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. و حاوی مواد ضد زنگ است. ویسکوزیته روغن R&O مطابق با سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 320 است.

واسکازین ترکیبی

این واسکازین بر پایه مواد معدنی تشکیل شده است. این واسکازین حاوی مواد ضد زنگ، 10 درصد چربی بیشتر برای روانکاری بهتر است. واسکازین ترکیبی اساسا برای دنده حلزونی استفاده می شود. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 460 تا 1000 است.

واسکازین فشار پذیر (EP)

این واسکازین ممکن است بر اساس مواد معدنی یا غیر معدنی باشد. این واسکازین شامل مواد افزودنی برای کار در فشار بالا، ضد زنگ، ضد کف و حباب شدن است. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 68 تا 1500 است.

حاوی مواد غیر معدنی

این واسکازین ممکن است بر پایه مواد پلی آلفائفین (PAO)، روغن استر یا پلی گلیکول باشد. این واسکازین ممکن است حاوی مواد فشار بالا، ضد زنگ و اکسیداسیون، ضد کف و حباب باشد. ویسکوزیته آن براساس سیستم درجه بندی ایزو بین 32 تا 6800 است.

این روغن برای کار در شرایط سخت زیر توصیه می­شود: دمای خیلی پایین یا خیلی بالا، فشار بالا

 

ویسکوزیته واسکازین

ویسکوزیته پایین برای موارد زیر مناسب است:

سرعت بالا، بارگذاری کم با دندانه های مناسب. ویسکوزیته پایین لایه نازکی از روغن را تشکیل داده، اصطکاک را کم می کند(بازده مکانیکی افزایش می­یابد)، و شرایط خنک کاری را بهبود می بخشد.

ویسکوزیته بالا برای موار زیر مناسب است:

سرعت کم، در بارگذاری با نیروی بالا در سطوح سخت دندانه­ها. روغن با ویسکوزیته بالا لایه ضخیمی از روغن را تشکیل می دهد.

ویسکوزیته واسکازین وابسته به دماست، به همین دلیل انتخاب روغن برای یک گیربکس خاص باید برای محدوده دمایی کار گیربکس مناسب باشد.

حد دمای پایین واسکازین 5 درجه سانتیگراد است که از نقطه ریزش بیشتر است (کمترین دمایی که روغن در حالت سیال قرار دارد).

روغن های معدنی دارای نقطه ریزش پایینی هستند (حدود 7- درجه سانتی­گراد). نقطه ریزش روغن های غیر معدنی ممکن است به 46- درجه سانتی­گراد هم برسد.

ممکن است دما در دنده های معمولی حدود 54 درجه سانتی­گراد و در دنده­های حلزونی تا 93 درجه سانتی گراد هم برسد.

 

درجه بندی SAE واسکازین بر حسب ویسکوزیته

طبق این درجه بندی تمامی روغن­ها در دو کلاس قرار می­گیرند: یک درجه ای و چند درجه ای

واسکازین یک درجه ­ای

این واسکازین­ها با یک عدد مشخص می­شوند (70،90،140،250 و...). این عدد یک سطح از ویسکوزیته را در دمای مشخص نشان می­دهد. عدد های بالاتر، یعنی روغن ویسکوزیته بالاتری دارد. ویسکوزیته روغن فقط با یک عدد و بدون حروف در دمای 100 درجه سانتی­گراد مشخص می­شود (SAE80, SAE90,SAE140).  این واسکازین برای کار در دمای بالا مناسب است.

ویسکوزیته واسکازین که با یک عدد و یک حرف (W) نشان داده شده است، ویسکوزیته در دمای 18- درجه سانتی­گراد را مشخص می­کند. حرف W به معنی زمستان است و این درجه­ ها برای کار در دمای پایین مناسب هستند.

واسکازین چند درجه ای

ویسکوزیته واسکازین­ ها ممکن است با افزودنی­های پلیمری تثبیت شود (برای بهبود ویسکوزیته). ویسکوزیته برخی واسکازین ­ها در هر دو دمای بالا و پایین مشخص است. این واسکازین ها چند درجه ای نامیده می­شوند و با دو عدد و حرف W نشان داده می­شوند (SAE 75W-90, SAE80W-90, SAE85W-140). اولین شماره ویسکوزیته روغن در دمای سرد و دومین شماره ویسکوزیته روغن در دمای بالا است.

واسکازین های چند درجه­ای در محدوده دمایی گسترده­ای قابل استفاده است.

شرکت سبزکوش نگین

بهترین واسکازین برای جعبه دنده دستگاه­ های سبزکوش نگین (گیربکس تراکتورهای Cromo K40, Invictus K400، گیربکس تیلرها و...) در شرایط آب و هوایی ایران، واسکازین SAE80W-90 می­باشد.