چطور یک تیغه ساطوری سبک بر عملکرد اره زنجیری اثر می‌گذارد؟

در گذشته هیچ کس بر اهمیت وزن واحد برش و تأثیر آن بر عملکرد اره زنجیری واقف نبود اما امروزه تمام تولید کنندگان تیغه ساتوری اره زنجیری تمام تلاش خود را برای سبک کردن تولیدات خود می‌کنند و سری‌های جدیدتر تولید آ‌ن‌ها بسیار سبک‌تر از تیغه‌های قدیمی هستند.

تیغه ساطوری سبک چطور ساخته می‌شود؟

تیغه‌های سبک جدید هنوز هم شبیه همان تیغه‌های قدیمی سنگین هستند. در واقع، شکل ظاهری تیغه‌های سبک جدید هیچ تفاوتی با تیغه‌های قدیمی ندارند. اما فرآیند تولید تیغه‌های سبک پیچیده‌تر از تیغه‌های قدیمی هستند. 

 

تیغه بالایی در تصویر، یک تیغه سنگین قدیمی است. این تیغه هنوز رنگ نشده و تنها مرحله نهایی یعنی رنگ کردن از مراحل تولید آن باقی مانده است ولی اگر بخواهیم آن را به یک تیغه سبک جدید تبدیل کنیم باید چند مرحله ماشین کاری را نیز بگذراند. تیغه پایینی در تصویر، در ظاهر کاملا شبیه تیغه بالایی است، به جز آن که این تیغه در یک فرآیند کوبش[1] بخشی از استیل تیغه در مرکز آن برداشته شده است. سپس این قسمت تیغه با آلومینیوم پر می‌شود.

بخشی از وسط تیغه‌ در ماشین کوبش برداشته می‌‎شود تا بتوان وزن تیغه را کاهش داد. لایه‌ی باریکی از استیل بخش‌های بالایی و پایینی ریل تیغه ساطوری را به هم متصل می‌کند. در دو قسمتی که تیغه برداشته می‌شود آلومینیوم سبک وزن ریخته می‌شود و به وسیله نوعی چسب مخصوص در محل خود محکم قرار می‌گیرند. برای اطمینان بیشتر از اتصال، با استفاده از پرچ دو انتهای الحاقی‌های آلومینیومی به تیغه محکم می‌شود. این آلومینیوم از جنس آلیاژ هواپیما است. هیچ نوع شکاف یا فضای خالی در این آلومینیوم و بدنه تیغه وجود ندارد. در حقیقت، ضخامت تیغه بعد از عملیات سبک کردن با یک تیغه سنگین قدیمی یکی خواهد بود.

در برخی مدل‌ها، بدنه تیغه از همان مواد تیغه‌های قدیمی ساخته شده‌اند و به جای برداشتن از هر دو طرف تیغه ساطوری، فقط از یک سمت بدنه تیغه لایه‌ای عمیق برداشته می‌شود. این قسمت با یک لایه یکپارچه از آلومینیوم پر می‌شود. در تمام طراحی‌های جدید تیغه‌های سبک، این تیغه‌ها به سختی تیغه‌های سنگین قدیمی نیستند. این موضوع برای بسیاری از کاربران اهمیتی ندارد اما بعضی کاربران به آن اهمیت می‌دهند. سختی پایین تیغه همراه با عدم یکپارچگی بدنه تیغه اره، سبب شده تا تیغه‌های نوع سبک مناسب برای کارهای خیلی سنگین نباشد، بنابراین تیغه‌های سبک مناسب کاربرانی که کارهای فوق سنگین انجام می‌دهند نیست.

نوع دیگری از تیغه ساتوری سبک از سه قطعه جداگانه ساخته می‌شود که به همدیگر محکم شده‌اند. حداکثر طول این تیغه‌ها 70 سانتی‌متر یا 28 اینچ است. بنابراین در این نوع، برای کاربران حرفه‌ای که از تیغه‌های بلند‌تر استفاده می‌کنند تیغه سبک مناسب وجود ندارد.



[1] Milling process