تیغه‌های چیزل (الماسه) را بهتر بشناسیم.

 

این  نوع از تیغه‌ها مجهز به دندانه‌های تیزی در محیط خود هستند و با تراشیدن علف‌های پیش رو توسط این دندانه‌ها عملیات برش را اجرا می‌کنند. همه انواع این تیغه‌ها مدور با تعداد متفاوتی دندانه روی محیط هستند. این دندانه‌ها می‌توانند بخشی از تیغه باشند و یک خمیدگی رو به بیرونبرای شبیه‌تر شدن به واحدهای برنده زنجیر اره موتوری داشته باشند. در نوعی از این تیغه‌ها، واقعا یک زنجیر اره در بین دو دیسک عمل برش را انجام می‌دهد. در حال حاضر، نوک اکثر این تیغه‌ها را از تنگستن می‌سازند و قیمت آنها در طول سال‌ها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

مزایا: در برش بسیار توانمند هستند و برای برش مواد سخت مانند علف هرز خشبی و چوب‌های سخت هم توصیه می‌شوند.

معایب: به دلیل اینکه فرآیند تولید، شکل‌دهی، خم کاری، ماشین کاری و قطعات اضافه شده این تیغه‌ها پیچیده‌تر است، عموما قیمت تمام شده آن‌ها بالا است. از آنجایی که لبه برش در نوک تیغه‌ است، تیغه چیزل برای آسیب‌پذیری و خرابی مستعدتر است.

برای برش خوب، لازم است که دندانه‌ها کاملا تیز باشند اما تیز کردن بعضی بسیار مشکل است و در مواردی هم امکان تیز کردن وجود ندارد.

لازمه اجرای برش‌های عمیق‌تر با تیغه‌های چیزل، احتیاط بیشتر است، زیرا خطرات ناشی از ضربه برگشت تیغه افزایش می‌یابد.

توان برش

بیشتر تیغه‌های چیزل برای برش افقی تا حداکثر عمق برش عملکرد خوبی دارند. به این دلیل که دستگاه‌های علف‌تراش برای برش خطی با تیغه و هد نخ طراحی شده‌اند که به سرعت بالا در چرخش نیاز دارند و گشتاور بالا نظیر آنچه در اره زنجیری وجود دارد برای کار با دستگاه علفتراش مناسب نیست.

برش مالچینگ

تیغه‌های چیزل مناسب برای برش مالچینگ علف‌ها نیستند.

انواع دندانه‌ها

به طور کلی سه نوع دندانه در تیغه‌های چیزلی قابل مشاهده است. نوعی از دندانه به صورت یکپارچه با تیغه است و برای برش خوب چوب‌های سبز این دندانه‌ها آفست ساخته می‌شوند. نوع دیگری به دندانه زنجیری معروف است که دندانه‌ها کاملا شبیه به واحد برنده زنجیر اره است. این دندانه‌ها یا به دور دیسک اصلی می‌چرخند و یا واقعا زنجیری مانند زنجیر اره موتوری در شیار بین دو دیسک می‌چرخد. نوع سوم دندانه، نوک‌های کاربید تنگستن هستند که در حالت‌های مختلفی به دور دیسک نصب شده‌اند، این دسته از تیغه‌ها به تیغه‌های الماسه مشهور هستند.

دندانه استیل

در حال حاضر تیغه‌هایی با دندانه استیل شاید دیگر در بازار وجود نداشته باشند. بهترین نوع تیغه با دندانه استیل نوعی است که زاویه آفست مناسبی داشته باشد یا نوع زنجیری که می‌توان دندانه‌ها را به کمک سوهان تیز نمود. مانند نمونه‌ای که در تصویر نشان داده شده است.

 

دندانه زنجیری

تیغه‌ای است که یک زنجیر واقعی بین دو دیسک می‌چرخد.

 

یا در نوع دیگری از این تیغه‌ها، واحدهای برنده زنجیری روی دیسک اصلی نصب شده‌اند.

 

نوعی از تیغه‌ی چیزل زنجیری، تیغه‌های مجهز به دندانه با نوک‌های کاربید تنگستن هستند که امکان تیز کردن آن‌ها با سوهان الماسه وجود دارد. برای بهره‌وری قابل قبول تمام انواع تیغه‌ها، قسمت برنده باید کاملا تیز باشند. با کمی تمرین و دقت بیشتر می‌توانید روش‌های تیز کردن تیغه‌ها را بیاموزید.

این نوع تیغه‌ها در نوع کاربری خود مزایای خوبی دارند اما خطر برگشت آن‌ها مانند کار با اره زنجیری است و احتیاط لازم را باید به کار بگیرید.

دندانه کاربید تنگستن

این نوع تیغه دارای نوک‌های کاربید تنگستن است که به دندانه‌های صفحه استیل جوش شده‌اند. این تیغه‌ها به تیغه‌های الماسه مشهور هستند. کاربید تنگستن یکی از سخت‌ترین آلیاژهای شناخته شده است. لبه برنده تیزی از آن ساخته می‌شود که در مقابل بار سنگین مقاوم است.

با گذشت زمان از تولید اولین نمونه‌های تیغه الماسه، مقاومت نمونه‌هایی که به تازگی به بازار آمده‌اند در مقابل ریزش بسیار زیاد شده که در نتیجه دوام و عمر کاری تیغه‌های الماسه برای جلب رضایت مصرف کننده‌ها افزایش یافته است.

 

در تیغه‌هایی که الماسه تنها به دیسک تیغه جوش شده باشد، الماسه در اثر ضربه به سادگی جدا شده یا به اصطلاح می‌ریزد. اما در طرح‌های جدیدتر که دیسک، قطعه الماسه را در آغوش گرفته‌ و الماسه داخل حفره جوش می‌شود، تیغه در مقابل ضربه و در نتیجه ریزش الماسه مقاوم می‌شود. این حالت قرارگیری الماسه را "کاشت" می‌نامند. به تصویر زیر توجه کنید.

 

با این حال، حتی اگر مسائل مطرح شده در مورد جایگذاری الماسه‌ها بهبود یابند باز هم این تیغه‌ها آسیب‌پذیر هستند. بسته به قطر تیغه، سرعت چرخش الماسه 300 تا 450 کیلومتر در ساعت است، زمانی که با این سرعت به سنگ یا مانعی سخت برخورد کند قطعا الماسه دچار ریزش شده یا خرد می‌شود.

در طرح‌های ابتدایی تیغه‌های الماسه، قرارگیری الماسه جوش شده بدون زاویه بود، مطابق تصویر زیر سمت چپ. تغییر طراحی تیغه با افزایش زاویه قرار گیری الماسه استحکام آنها را در مقابل ضربه به سنگ بالاتر برده است. تیغه‌های جدیدتر با زاویه برش بزرگ‌تر تا حدود 85 درجه و جوش تمام دور، قوی‌تر شده‌اند.

 

 

تعداد دندانه‌ها

هر چه تعداد دندانه‌های تیغه بیشتر باشد سرعت و یکنواختی برش بیشتر خواهد شد. در مورد تیغه‌های الماسه هر چه تعداد دندانه بیشتر باشد معمولا اندازه الماسه کوچک‌تر می‌شود.

 

اگر به دنبال رسیدن به حداکثر بهره‌وری از توان موتوری از دستگاه علفتراش هستید و می‌خواهید از سرعت بالا در زمان کار استفاده کنید، تعداد دندانه کمتر مناسب است. به طور کلی در این نوع استفاده از تیغه‌های علفتراش هر چه تعداد دندانه‌ها کمتر باشد مناسب‌تر است.

 برای بریدن پاجوش‌ها یا درختچه‌ها و ساقه‌های خشبی، تعداد کمتر دندانه به معنی عدم هدر رفت توان است. اما اگر دندانه بشکند عملکرد و نرمی برش تیغه خیلی سریع کم می‌شود.

تعداد دندانه‌های تیغه همچنین بر مدت زمانی که تیغه می‌تواند به خوبی برش بزند اثرگذار است. برای مثال، هنگامی که واقعا به تیغه‌های نوع چیزل برای برش شاخه‌هایی با قطر mm50 و بالاتر نیاز دارید اهمیت این موضوع آشکار می‌شود، اگر چه برای دستگاه علف تراش بهتر است که تعداد دندانه کمتر باشد که به دلیل طول شافت دستگاه علف تراش است به طوری که باید گاز را کم کنید و از نیروی کمتری استفاده کنید. از سوی دیگر کم شدن تعداد دندانه سبب بهبود قابل توجه بازده برش می‌شود.

شاید تا قبل از این تلاش می‌کردید که وارد توده‌ای که باید بتراشید شوید. اگر بر این روش پافشاری کنید گرمای زیادی تولید می‌شود که عمر دندانه‌های تیغه را کم خواهد کرد. در این شرایط دور دستگاه علف تراش را کم کنید و تیغه را به میان شاخه‌ها وارد کنید.