چیس چوب در مقابل سنگریزه در طراحی فضای سبز 

انتخاب نوع مواد مناسب برای طراحی و تزیین فضای سبز از آنچه فکر می‌کنید مشکل‌تر است. بررسی کارایی و هزینه‌های استفاده از سنگریزه مشکل است، در حالی که می‌دانیم استفاده از چیپس چوب برای محیط زیست عالی است و در فضای سبز مقداری مواد مغذی آلی برای گیاهان فراهم می‌کند. از مسائل اقتصادی تا نگرانی‌های زیست محیطی، این مقاله راهنمایی‌های سریع برای کمک به شماست تا تفاوت‌های اصلی بین سنگریزه و چیپس چوب را درک کنید.

طول عمر

خرده‌های چوب به طور طبیعی پوسیده می‌شوند و لازم است به طور مرتب جایگزین شوند. همچنین اگر به درستی بسته‌بندی نشوند در مجاور آب و هوای بد، در محیط پخش شده یا از بین می‌روند. در مقابل، سنگریزه‌ها طول عمر تقریبا دائمی دارند و به دلیل وزنی که دارند در آب و هوای بد و وزش بادهای شدید هم جابجا نمی‌شوند.

هزینه

اختلاف قابل توجهی در قیمت چیپس چوب با سنگریزه وجود دارد. قیمت سنگریزه به دلیل عمر بالای آن خیلی گران نیست. هزینه چیپس چوب به دلیل نیازهای نگهداری سالانه بالاتر در می‌آید.

 

فرقی ندارد که چیس چوب استفاده کنید یا سنگریزه، زمانی فرا می‌رسد که لازم است بار دیگر محل‌هایی را از آن‌ها پر کنید. زمانی که به صورت سالانه فضای باغچه را باید ترمیم می‌کنید، ریختن خرده چوب بسیار راحت‌تر از ریختن سنگریزه است. البته برای سنگریزه در شرایط نامساعد آب و هوایی مسئله‌ای پیش نمی‌آید و به نگهداری چندانی نیاز ندارد حتی اگر از روی آن عبور و مرور هم صورت پذیرد. در واقع، شاید لازم باشد که هر چهار سال برای تجدید و جایگزین کردن چیپس چوب اقدام کنی، در حالی که در مورد سنگریزه اگر در جایی بدون دسترسی قرار داده باشید هرگز نیاز به رسیدگی یا تجدید نداشته باشد.

کنترل علف هرز

چیپس چوب نقش موثری در کنترل علف‌های هرز پای درختان و گیاهان دارد. اما سنگریزه این گونه نیست. نه تنها وزش باد بذور علف‌های هرز را را بین لایه‌های سنگ پخش می‌کند، از سوی دیگر زدودن و ریشه کن کردن علف‌ها نیز بسیار مشکل است. با توجه به اینکه مدیریت علف‌های هرز وقت گیر است، باید در انتخاب موادی که در طراحی فضای سبز استفاده می‎‌کنید دقت کنید. ممانعت مواد مصرفی در رشد علف‌های هرز در فضای سبز اهمیت به سزایی دارد.

تمیز کردن

تمیز کردن سنگریزه‌ها خیلی آسان‌تر از چیپس چوب است، البته توصیه می‌شود که به طور مرتب سنگ‌ها را تمیز کنید تا رشد بیش از حد علف‌های هرز کنترل شود. آسان‌ترین راه تمیز کردن بستر سنگریزه‌ها استفاده از دستگاه دمنده برگ است. به هر حال، این روش کار برای تمیز کردن چیپس چوب کاربردی نیست چرا که وزن قابل توجهی ندارند و با نیروی وزش باد دستگاه از سطح بستر پراکنده می‌شوند.

سطوح رطوبت 

در پای درختان و گیاهان، توانایی چیپس چوب برای نگهداری آب خیلی بهتر از بستر سنگریزه است. چیپس‌ها شبکه‌ی پیوندی قوی روی سطح خاک ایجاد می‌کنند که در حفظ رطوبت در زیر سطح خاک کمک زیادی می‌کند. در واقع، ریختن چیپس چوب در پای درختان و گیاهان می‌تواند نیاز آبی آن‌ها را تا 50 درصد کاهش دهد.

مواد مغذی خاک

به دلیل این که چیپس چوب از مواد طبیعی سلولزی و محتوی مواد مغذی است می‌تواند پس از پوسیدن مواد مغذی خود را به خاک منتقل کند. با گذر زمان، چیپس چوب تجزیه می‌شود و علاوه بر وارد شدن مواد مغذی آن به خاک، ساختار خاک را سبک‌تر کرده و در نتیجه به هوادهی خاک بهبود می‌بخشد. همچنین این چیپس‌های چوب ارگانیک کرم‌های خاکی را جمع می‌کنند و منجر به تولید قارچ‌های سلامت و رشد باکتری‌های مفید می‌شود.

از نظر زیبایی شناسی، چیپس چوب و سنگریزه‌ها نقاط قوت خود را دارند. تنوع شکل ظاهری و اندازه در سنگریزه‌ها بسیار زیاد است و منظره زیبایی را در پای درختان و بوته‌ها خلق می‌کند. از سوی دیگر، استفاده از چیپس چوب برای حفظ سلامت محیط زیست مزایای درخور توجه دارد و همه چیز در چنین فضای سبزی طبیعی به نظر می‌رسد.

کنترل آتش

بدیهی است که سنگریزه‌ها بر خلاف چیپس چوب مواد نسوز در مقابل آتش هستند. اگر انتخاب مواد برای محیطی مستعد برای آتش‌سوزی صورت می‌پذیرد، باید از سنگریزه در فضای سبز استفاده کنید.

کاربری 

ممکن است تصور کنید که چیپس چوب برای گذرگاه‌ها و محل‌های رفت و آمد اصلا خوب نیستند اما آن‌ها واقعا خوب هستند. چیپس‌های چوب برای مسیرهای رفت و آمد عالی هستند. بر عکس، سنگریزه‌ها علاوه بر این که خیلی سخت و سفت هستند و پا را اذیت می‌کنند، در تابستان با جذب گرمای خورشید داغ می‌شوند. با این حال، سنگریزه‌های برای محل عبور و مرور وسایل نقلیه بهتر هستند زیرا می‌توانند بار بیشتری را تحمل کنند.