آشنایی با ساختار زنجیرهای SKN اره برقی زنجیری و اره موتوری زنجیری

اساس ساختار تمام زنجیرهای اره یکسان است و همیشه با الگویی مشابه روی هم مونتاژ می‌شوند. تفاوت زنجیرهای اره در ظاهر قسمت برنده و ظاهر و ابعاد اتصالات آن‌ها است.

 

 

تصویر 1

به طور کلی زنجیرهایاره شامل قسمت‌های (1) اتصالات متحرک یا لینک، (2) تسمه‌های رابط یا پلیت، (3) برنده‌های سمت چپ یا دندانه چپ و (4) برنده‌های سمت راست یا دندانه راست است، تصویر 1 و 2 را ببینید.

تصویر 2

 

واحد برش یا دندانه زنجیر

 

تصویر 3

واحد برش شامل بدنه دندانه اصلی زنجیر، پایه زنجیر، صفحه بالایی همراه با لبه برش در صفحه جانبی و لبه برش در صفحه بالایی است تصویر 3 را ببینید.

لبه‌های برش بالایی و جانبی در زاویه‌ای معین در ارتباط با یکدیگر ایجاد می‌شوند که برای عملکرد بهینه زنجیر و ایجاد برش خوب بسیار حیاتی است. در تصویر 4 زوایای برش دندانه زنجیر را با جزییات بیشتر ببینید.

 

تصویر 4

عملیات برش

 

تصویر 5

برنده‌ها با براده‌برداری چوب عملیات برش چوب را انجام می‌دهند. در این عملیات لبه برش در صفحه بالایی از کف براده‌برداری می‌کند، به طوری که لبه برش در صفحه جانبی براده را از دیواره واحد برش جدا می‌کند، تصویر 5 را ببینید.

عمق پایه زنجیر تعیین کننده‌ی ارتفاع نفوذ واحد برش در چوب و در نتیجه تعیین کننده ضخامت براده‌برداری در زمان برش چوب است، تصویر 3 و 6 را ببینید،.

 

تصویر 6

اختلاف ارتفاع بین نوک پایه زنجیر و نوک لبه برش در صفحه بالا با نام تنظیم عمق پایه معروف است، تصویر 6 را ببینید.

برای اطمینان از اینکه زنجیر به طور یکنواخت و نرم حرکت کند، همه واحدهای برش باید طولی مشابه داشته باشند و در زاویه‌ای معین تیز شده باشند.

طرح لبه برش دندانه زنجیر

برای انتخاب زنجیر مناسب باید طرح لبه برش دندانه را بررسی کنید:

1-      لبه برش چیپر[1]

در این نوع لبه هادی خمیده و بزرگ است. این نوع دندانه دوام بالایی دارد اما توان زیادی نیز مصرف می‌کند. بنابراین مناسب برای شرایط محیطی ساینده است.

 

تصویر 7

2-     لبه برش چیزل[2]

در دندانه برش با طراحی لبه برش چیزل لبه هادی به صورت گوشه راست (مربعی) است که توانایی برش سریع‌تر را با جدا کردن تمام فیبرهای چوبی داخل شیار در هر نوبت عبور دارد. لبه هادی از قسمت نوک بیشترین برش را انجام می‌دهد و به راحتی در شرایط ساینده آسیب می‌بیند. در نتیجه دندانه با لبه برش چیزل مناسب‌ترین گزینه برای کار با چوب تمیز و ثابت است. زنجیرهای چیزل را به عنوان زنجیرهای عمومی می‌شناسند، زیرا برش سریعی دارند اگر چه دوام زیادی ندارند.

 

تصویر 8

3-   لبه برش نیمه چیزل[3]

در طرح دندانه با لبه برش نیمه چیزل صفحه بالا نوک تیز، لبه برش جانبی برجسته و شعاع لبه هادی کوچک تر است. این ویژگی به طور قابل توجهی راندمان برش را افزایش می‌دهد و در عین حال مزیت دوام بالای زنجیر را به ارمغان می‌آورد. زمانی که نوک زنجیر آسیب ببیند، قابلیت برش خود را از دست می‌دهد. با توجه به ویژگی دندانه نیمه چیزل این نوع زنجیرها بهترین انتخاب در سرعت و دوام بالا هستند. به خاطر همین ویژگی، شرکت سبزکوش نگین زنجیرهای اره موتوری از نوع نیمه چیزل ارائه می‌کند.

 

تصویر 9

مقایسه برش دندانه چیپر و چیزل

 

تصویر 10

قطعات زنجیر و سیستم نامگذاری

به منظور تشخیص نوع زنجیر باید ظاهر و کارایی اجزای زنجیر را به خوبی بشناسید. در جدول 1 انواع قطعات و نام آن‌ها برای آشنایی با سیستم نامگذاری زنجیر اره SKN ارائه شده است.

جدول 1: انواع قطعات زنجیر اره موتوری

 

 

 

 

گام[10] زنجیر

کلمه گام در واقع به معنی اندازه[11] است. گام زنجیر بزرگ تر که در واحد اینچ اندازه‌گیری می‌شود، به معنی زنجیر اره بزرکتر است. گام زنجیر با اندازه‌گیری فاصله بین خطوط مرکزی سه سوراخ متوالی لینک زنجیر و سپس نصف کردن این فاصله محاسبه می‌شود. به عبارت دیگر، گام  زنجیر اره ("375/0) به اندازه  از یک اینچ ("750/0) بین خطوط مرکزی است.

گام زنجیر باید با گام لینک اسپراکت و شیار هادی نوک اسپراکت تطبیق داشته باشد.

 

تصویر 11

جدول2: اندازه گام‌های زنجیر و مدل زنجیر SKN

پایه[12] زنجیر

پایه زنجیر در واقع ضخامت لینک زنجیر است که در واحد هزارم یک اینچ اندازه‌گیری می‌شود. سه اندازه استاندارد پایه برای زنجیر اره‌های دستی وجود دارد: "050/0، "058/0 و "063/0.

پایه زنجیر باید با پایه شیار هادی زنجیر تطبیق داشته باشد.

 

تصویر 12

عرض برش[13] زنجیر

پهنای شیار برشی است که زنجیر اره موتوری در چوب ایجاد می‌کند. از نظر فنی، عرض برش فاصله‌ی بیرون به بیرون دندانه برنده سمت راست و چپ زنجیر است.

 

 

تصویر 13

 

 

 

 

 

 

مدل‌های زنجیرهای SKN شرکت سبزکوش نگین

زنجیرهای منتخب از نظر مشخصات فنی گام، پایه و سایز مناسب برای اره‌های زنجیریNT230، SKN3200، NT180، SKN5200 و SKN5800 هستند.

 

مدل SKN91YNS

 

  • انحنای پایه زنجیر برگشت اره را کاهش می‌دهد.
  • لینک نوع حفره روغنی توزیع روغن را در سراسر زنجیر و تیغه ساطوری/ساتوری آسان می‌کند.
  • این زنجیر برای اره زنجیری تا cc42 و تیغه ساطوری تا "18  (cm45) مناسب است.

 

مدل SKN91YNG

 

  • لینک نوع بامپر که به کاهش برگشت اره کمک می‌کند.
  • توصیه شده برای اره‌ موتوری زنجیری cc35 تا cc60 و تیغه ساطوری "11 (cm28) تا "20 (cm50).

 

 

مدل SKN21YNP

 

  • لینک نوع بامپر که به کاهش برگشت اره کمک می‌کند.
  • لینک نوع حفره روغنی توزیع روغن را در سراسر زنجیر و تیغه ساطوری آسان می‌کند.
  • توصیه شده برای اره‌ موتوری زنجیری cc35 تا cc60 و تیغه ساطوری "11 (cm28) تا "20 (cm50).

 

مدل  SKN21MN

 

  • حفره‌هایی که روغن زنجیر می‌تواند در داخل آن جمع شود در هر دو سمت لینک زنجیر وجود دارد. این طراحی لینک زنجیر امکان توزیع هر چه بهتر روغن را در سراسر طول شیار تیغه ساطوری فراهم می‌کند و روغن‌کاری را تا 10% بهبود می‌بخشد. در نتیجه عمر زنجیر افزایش می‌یابد.
  • توصیه شده برای اره‌ موتوری زنجیری cc35 تا cc60 و تیغه ساطوری "11 (cm28) تا "20 (cm50).


[1] chipper

[2] chisel

[3] Semi-chisel

[4] Dot

[5] Oil Hole

[6] Bumper

[7] Multi-sharpen

[8] Normal sharpen

[9] Normal

[10] pitch

[11] size

[12] Gauge

[13] kerf

[14] Kickback