سه منبع ریسک مهم در عملیات برداشت و بسته بندی علوفه خشک و تر وجود دارد:

شرایط زمین، خطرات کاربری دستگاه و زمان‌بندی عملیات.

شرایط زمین:

اغلب، علوفه در زمین‌هایی با شیب تند، سخت و با شرایط نامناسب برای الگوی کاشت ردیفی، کشت می‌شوند. همین امر باعث اهمیت آماده‌سازی زمین و دستگاه می‌گردد. برخی اقدامات به‌منظور کاهش خطرات بالقوه ضروری می‌باشد:

تمامی اجسام اضافی و سنگ‌ها را تا حد ممکن از روی زمین بردارید تا منجر به بروز خطرات احتمالی نگردد.

 

چاله‌ها را زیر نظر داشته باشید.

  • اگر در مناطق شیبدار کار می‌کنید، به‌منظور جلوگیری از برگشت ماشین، از ادوات مناسب این مناطق استفاده نمایید.
  • فاصله چرخ‌های تراکتور (در صورت استفاده از یونجه‌چین‌های پشت‌تراکتوری) در هنگام کار در شیب تا حد امکان باید زیاد باشد.

ادوات برداشت علوفه تازه و علوفه خشک کردنی:

اغلب ادوات برداشت علوفه، دارای قطعات متحرک و یک یا چند قطعه تیز و برنده هستند. منابع ریسک را بررسی نموده و از وجود محافظ‌ها و گاردهای لازم مطمئن شوید.

زمان‌بندی عملیات:

از جمله ملاحظاتی که در زمان‌بندی عملیات برداشت یونجه حائز اهمیت است، توجه به شرایط هوایی، رطوبت هوا، میزان رطوبت در زمان برداشت و میزان رطوبت مورد نیاز برای فرآوری می‌باشد. اغلب، مواجهه با شرایط بد هوایی، و عجله برای برداشت محصول در رطوبت مناسب، می‌تواند احتمال بروز خطرات را افزایش دهد. هرچند ادوات مدرن، امکان برداشت سریع‌تر محصول را فراهم نموده‌اند، اما کاربران باید همواره در نظر داشته باشند که ایمنی بسیار مهم‌تر از سرعت انجام کار است.

نوع علوفه

ادوات:

امروزه، محدوده متنوعی از دستگاه‌های برداشت علوفه وجود دارد که با وجود یک اپراتور آگاه و توجه به مسائل ایمنی، امکان برداشت سریع محصول علوفه فراهم می‌شود. هر ماشینی، خطرات بالقوه منحصر به خود را دارد که باید با دقت به آنها توجه نمود.

دروگرها و ساقه‌سازها

 محور تواندهی: اولین گزینه‌ای که در زمان بررسی چک لیست ایمنی دستگاه باید به آن توجه شود، محور تواندهی (P.T.O) است. تطابق شافت دروگر و P.T.O بسیار مهم است. هیچ‌گاه دروگری با شافت 540  را به محور تواندهی rpm1000 متصل ننمایید. راه انداختن دستگاه در سرعت نامناسب، منجر به خرابی دستگاه و رسیدن آسیب احتمالی به کاربر می‌گردد. پیش از کار، از اتصال صحیح تمامی قطعات و اتصال محکم و مطمئن شافت P.T.O باید مطمئن شوید.

شانه برش: امکان برخورد شانه برش (کاتربار) با مواد و اجسام روی زمین و احتمال کشیده شدن آنها توسط شانه برش به داخل دستگاه، می‌تواند سبب خطر شود. در صورت وقوع چنین حادثه‌ای، به صورت زیر عمل کنید:

  1. دستگاه را متوقف نموده و P.T.O را از حرکت باز دارید. در مورد دروگرهای خودگردان نیز، حرکت شانه برش را متوقف نمایید.
  2. شانه برش را بالا ببرید.
  3. دستگاه را در محل امنی پارک کنید.
  4. یونجه و علوفه را از داخل کاتربار بیرون بکشید.
  5. کاتربار را برای شکستگی‌ها و خرابی‌های احتمالی در محل تیغچه‌ها و انگشتی‌ها بررسی کنید.
  6. کاتربار را پایین بیاورید.
  7. موتور را روشن کنید و P.T.O را در دور کم راه‌اندازی کنید.

ادامه عملیات را انجام دهید. 

 

غلطک‌ها: اغلب نکات ایمنی مورد توجه برای دروگرها و شانه‌برش، در مورد دروگر-ساقه‌کوب‌ها نیز صادق است. هرچند در دروگرهای ساقه کوب، توجه به غلطک‌های تعبیه شده در بالای شانه برش به منظور کوبش یا خراشیدن علوفه برای تسریع در عملیات خشک شدن نیز حائز اهمیت است. این غلطک‌ها، P.T.O گرد هستند. غلط‌ها، علوفه بریده شده را به داخل کشیده و علوفه ساقه‌کوبی شده را پشت دستگاه می‌اندازند. به‌همین دلیل، هیچگاه اجازه ندهید در هنگام کار ماشین، افراد در پشت دستگاه بایستند، غلطک‌ها ممکن است سنگ یا اجسام اضافی را به داخل کشیده و در پشت دستگاه پرت نمایند. در صورت گرفتگی در محل غلطک‌ها، نیز پس از خاموش کردن موتور و قطع درگیری P.T.O، به رفع گرفتگی بپردازید.

ردیف‌سازها: ردیف‌ کردن دستگاه توسط ردیف‌سازها، در زمان‌بندی عملیات شما بسیار اهمیت دارد. این دستگاه‌ها می‌توانند عملیات برش، ساقه‌کوبی و ردیف‌سازی را در یک مسیر انجام دهند. با این حال ردیف‌سازها دو منبع ریسک جدی برای کاربر محسوب می‌شوند:

  • هلیس یا نقاله که خطر کشیده شدن اجسام اضافی یا دست به داخل دستگاه وجود دارد،
  • ردیف‌سازها ممکن است کششی باشند که در این حالت کنترل دستگاه مشکل‌تر می‌گردد.

هد هلیس: هلیس‌ها نه تنها به دلیل اینکه قطعه‌ای محرک به حساب می‌آیند بلکه به دلیل احتمال گرفتگی توسط علوفه یک منبع خطر جدی تلقی می‌گردند. حرکت پیچشی هلیس از مهم‌ترین عوامل خطرزای برای کاربر است، به‌خصوص آنکه اغلب کاربران پس از قطع P.T.O به ادامه دوران هلیس تا زمان توقف کامل توجهی ندارند. در صورت بروز مشکل یا گرفتگی در این سیستم‌ها نیز، تمامی دستورالعمل‌های ایمنی در مورد دروگرها و ساقه‌کوب‌ها نیز قابل ارجاع می‌باشند.

سرعت پیشروی: سرعت پیشروی دستگاه به مسیر حرکت و همچنین تراکم گیاه بستگی دارد. در هنگام کار بر روی اراضی شیبدار و مناطق سنگلاخی، از چاله‌ها و موانع موجود در مسیر که ممکن است باعث حرکت ناگهانی و خطرناک دستگاه و حتی پرت شدن کاربر به پایین دستگاه شود، اجتناب نمایید. تراکم محصول نیز سرعت پیشروی دستگاه را تحت تأثیر قرار می‌دهد. در زمین‌های پرپشت با محصولات متراکم، سرعت پیشروی زیاد منجر به گرفتگی شانه برش می‌گردد و به صورت مداوم باید در جهت رفع گرفتگی اقدام نموده و همین امر، نه تنها سرعت کار را کاهش داده، بلکه می تواند منجر به بروز صدمات جبران‌ناپذیری گردد. انجام عملیات درو به صورت پیوسته و در سرعت پیشروی مناسب، زمان بیشتری را نسبت به انجام همین عملیات در سرعت زیاد و با توقف‌های مکرر برای کشاورز ذخیره می‌نماید.

مکانیزم فرمانپذیری: مکانیزم فرمان شامل چرخ‌های فرمان و اهرم‌های فرمان می‌باشد. اهرم‌های فرمان به منظور هدایت دستگاه در پیچ‌های تندتر و در زمان دور زدن در انتهای زمین است. سرعت دستگاه را بسته به نوع حرکت و چرخش دستگاه تعیین نمایید. از چرخهای فرمان برای حرکت راحت‌تر در هنگام حمل و نقل دستگاه استفاده نمایید. در زمین‌های شیبدار با احتیاط دور بگیرید. در هنگام دور زدن حتما سرعت را کاهش دهید.

ارتفاع دستگاه (هد): ارتفاع هد بستگی زیادی به نوع محصول دارد. در زمان برداشت محصول علوفه، به طور معمول هد دستگاه نزدیک زمین است. ناهمواری‌های سطح زمین همواره از مهم ترین منابع ریسک در هنگام کار هستند که باید به آنها توجه داشت.