فصل زمستان آغاز شده است و بسیاری از مناطق هم اکنون سرما و یخبندان را سپری کرده و سایر مناطق کشور نیز به پیشواز روزهای برفی می روند. یکی از کارهایی که در این زمان باید انجام داد سرویس و تعمیر ادوات شخم و آماده سازی زمین برای کار در فصل مناسب است. در صورتی که عملیات سرویس تیلر کلتیواتورهای خود را در پاییز گذشته، پس از اتمام کار, انجام نداده اید. کم کم باید برای سرویس و تعمیر دستگاه های خود آماده شوید.

به طور کلی سرویس اکثر برندهای مختلف تیلر کلتیواتورها شبیه به هم می باشد. به طور مثال، تیلر کلتیواتورهای دارای چرخ و بدون چرخ سرویس های دوره ای تقریباً مشابهی دارند. به طور کلی دو دسته عملیات سرویس و نگهداری وجود دارد: 1- سرویس های دوره ای، و 2- تعویض قطعات فرسوده. پیش از اقدام به سرویس دوره ای دستگاه، تمام قطعات را بررسی کرده و قطعات شکسته، مفقود و فرسوده را تعویض نمایید.

یکی از کارآمدترین نکات در هنگام خرید قطعات یدکی، استعلام شماره/کد دقیق قطعه مربوطه از توزیع کنندگان معتبر به منظور جلوگیری از خرید قطعات و لوازم غیر قابل استفاده برای دستگاه می باشد.

سرویس های دوره ای

تعویض قطعات

فیلتر هوا

تسمه

فیلتر اولیه

تیغه

شمع

اهرم

روغن موتور

شفت و تایر

فیلتر سوخت

اسپراکت 

در این قسمت ابتدا به سرویس دوره ای موتور، سرویس و شمع می پردازیم. به طور کلی سرویس دوره ای را از موتور آغاز می کنیم.

سرویس موتور:

1-    شمع را خارج نمایید.

2-  باک سوخت را در فضای باز تخلیه نموده و اجازه دهید کاملا خشک شود. جالب است بدانید تخلیه ثقلی باک بسیار بهتر از مکش سوخت از باک است و باعث تخلیه کاملتر سوخت از باک می شود.

3-  پس از تخلیه باک، سوخت باقی مانده در کاربراتور باید تخلیه شود. تیلرهای مجهز به موتور هوندا دارای یک پیچ/مهره در کناره پایین پیاله سوخت کاربراتور می باشند که برای تخلیه سوخت می توانند شل شوند. توجه داشته باشید پیچ مرکزی پیاله را باز نکنید. این پیچ باعث اتصال کاربراتور به پیاله می گردد. برخی تیلرهای دارای موتور کوهلر ممکن است پیچ یا سوپاپ تخلیه را نداشته باشند. در این صورت یک مهره/ پیچ شناور در وسط پیاله سوخت وجود دارد که باید تنها با شل کردن آن به تخلیه سوخت داخل کاربراتور بپردازید.

4-  اگر موتور دارای یک فیلتر سوخت سری می باشد، حتما در این مرحله باید فیلتر را تعویض نمایید. به جهت جریان سوخت نسبت به فیلتر سوخت قبلی در هنگام نصب فیلتر جدید دقت نمایید.

سرویس فیلتر هوا و شمع:

تیلرها به طور معمول در محیط های پر از گرد و غبار و خاک کار کی کنند. یکی از عوامل خرابی موتورهای ماشین آلات کشاورزی گرد و خاک موجود در فضای کاری است. بنابراین سرویس فیلتر هوا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فیلترهای تیلر کلتیواتورها به دو صورت خشک و روغنی می باشند. اغلب تیلر کلتیواتورهای کاما، ویما و BCS دارای فیلتر روغنی به علاوه یک توری سیمی یا اسفنجی می باشند که هوا پس از ورود از طریق یک پیش صافی دارای مش بزرگ تر، به صافی روغنی وارد شده و سپس از توری سیمی یا اسفنجی خارج می گردد. سرویس فیلتر هوا را طبق دفترچه راهنمای تیلر انجام دهید.

برای تعویض یا سرویس شمع حتما به شماره سریال شمع دقت نمایید. همچنین فاصله (gap) مشخص شده برای شمع و سر شمع را رعایت نمایید. پس از نصب شمع و رعایت فاصله مناسب، سیم های شمع را نصب نمایید. همواره برای بررسی صحت کار شمع موتور هر تیلری به دفترچه راهنمای آن تیلر مراجعه نمایید.

 

ادامه مطلب در قسمت دوم.