امروزه با تنوع بالای دستگاه ها مکانیکی، به طبع شاهد تنوع گسترده ای در موتورآلات به عنوان قلب تأمین کننده توان یک دستگاه هستیم. جدا از تقسیم بندی موتورها از نظر سوخت مصرفی به موتورهای الکتریکی، موتورهای احتراقی، خود موتورهای احتراقی از لحاظ ساختار به چند دسته تقسیم می شوند. دو نوع عمده موتورهای بنزینی شامل موتورهای OHC و OHV می شوند. شاید نام موتور OHV و یا موتور OHC در بسیاری از کاتالوگ های معرفی موتور های مختلف به چشم شما خورده باشد. درک کلی از ویژگی های هر کدام از این موتورها، می تواند به شما در تصمیم گیری و انتخاب دستگاه مناسب کاربری تان کمک کند.

موتورهای OHV

در موتورهای OHV یا سوپاپ بالا، همانطور که از نامشان پیداست سوپاپ ها در بالای محفظه احتراق جایگذاری شده اند. موتورهای OHV دارای مزایای زیر می باشند:

  • اختلاط کمتر سوخت با هوای ورودی  
  • خروج کاملتر و آرامتر دود خروجی

راندمان بالاتر احتراق در این موتورها، نسبت تراکم بالاتری را ایجاد می کند. بنابراین می توان با دریافت توان خروجی بیشتر، از تولید کربن مونوکسید غیر مفید جلوگیری کرد.

به علاوه، طراحی موتورهای OHV تعادل حرارتی فوق العاده ای را ایجاد می نماید که باعث:

  • کاهش فرسودگی سیلندر؛
  • کاهش آلودگی محیط زیست؛
  • کاهش مصرف روغن؛
  • و افزایش عمر مفید موتور می شود.

موتورهای GX270 هوندا، دارای ساختار OHV می باشند. 

موتورهای OHC

موتورهای میل بادامک بالا یا OHC، همانند موتورهای OHV بوده با این این تفاوت که در این موتورها میل سوپاپ درون سر سیلندر و بالای محفظه احتراق قرار گرفته است. این بدین معنی است که این موتورهای علاوه بر مزیت های موتور OHV، ویژگی های دیگری نیز دارند.

در طراحی موتورهای OHC، از تعداد اجزای سیستم سوپاپ کاسته می شود، که باعث می شود موتورهای در عین حال که سبک تر می شوند، قوی تر عمل کنند. بنابراین موتورها کم حجم تر و سبک تر می شوند.

هوندا، در موتورهای OHC خود مزایای دیگری را نیز شامل شده است:

  • با ترکیب یکپارچه شیطانک و تک میل سوپاپ، پولی سوپاپ در کنار سر سیلندر قرار می گیرد که ارتفاع کلی موتور را در مقایسه با موتورهای OHC معمول کاهش می دهد.
  • مکانیزم مؤثر OHC، از یک تسمه تایمینگ روغنی در ترکیب با گاورنر و میله راهنما استفاده می کند. این سیستم DuaLube یکپارچه، به طور مؤثری روغن را به موتور می رساند. 

موتورهای هوندا با مدل GCV160، GC190 و GCV530 از جمله موتورهای با ساختار OHC می باشند.

موتورهای OHC  به دلیل استفاده از تسمه برای حرکت میل بادامک (Cam shaft)  نسبت به موتورهای OHV دارای نقطه ضعف می باشند و هزینه تعویض تسمه قابل توجه می باشد. در حالیکه موتورهای OHV با استفاده از چرخ دنده میل بادامک حرکت کرده و معمولاً نیازی به نگهداری ندارند. از طرفی موتورهای OHC کم صدا تر و نرم تر از OHV کار می کنند. اما در مجموع موتورهای OHV گرانتر و حرفه ای تر از موتورهای OHC تلقی می شوند و معمولاً در ماشین های گران استفاده می شوند. به عنوان مثال چمن زن های مجهز به موتورهای OHV گرانتر از چمن زن های مجهز به موتورهای OHC می باشند.