(لطفا پیش از مطالعه این مطلب، مقاله نکات فنی زنجیر را مطالعه نمایید)

به طبع، هر وسیله ای، به انجام سرویس های دوره ای مطابق با توصیه کارخانه سازنده نیازمند است. در زنجیرهای carlton،  زاویه برش و اندازه محدودکننده عمق متناسب با محدوده وسیعی از شرایط کاری، توسط کارخانه طراحی می شود. سرویس زنجیر بنابر دستورالعمل کارخانه سازنده، دوام و کارآیی وسیله شما را بالا می برد. همچنین با انجام سرویس های دوره ای، می تواند سخت ترین چوبها را با کمترین تلاش برش دهید.

به طور معمول وسایل برنده لبه تیز خود را از دست داده و به دلیل تماس با چوب، براده، اجسام خارجی، شن، ماسه و خاکستر جاذب چوب، سنگ  و... کند می شوند. با تیز کردن صحیح زنجیر می توانید لبه های برنده راهنمای زنجیر را بازسازی کرده، به شرط آنکه تنظیمات فاصله و زاویه را مطابق با توصیه های کارخانه سازنده انجام دهید. زاویه برنده به دلیل تمرکز اصلی اکثر مراحل عملیات برش بر روی آن، مهم ترین قسمت یک زنجیر می باشد.

با انجام عملیات متعدد تیز کردن زنجیر، دندانه ها کوتاهتر شده وعمق برش از حالت قبلی کمتر می شود. در نتیجه باید به طرف دیگر زنجیر را تیز کنیم.

میزان محدود کننده عمق نسبت به ارتفاع لبه راهنما، اندازه تخمینی شیاری که دندانه می تواند تولید کند را تعیین می نماید. بنابراین اندازه محدودکننده عمق باید متناسب با ارتفاع برش کم شود تا زاویه لقی تعیین شده توسط کارخانه برای جاگیری آسان زنجیر درون چوب فراهم شود. 

 

اولین کار برای تیز کردن زنجیر تنظیم محدودکننده عمق است که در ادامه به آن می پردازیم.

مراحل تیز کردن زنجیر

1-      اندازه گیری محدوده کننده عمق 

 

برای اندازه گیری عمق محدود کننده، نیاز به یک زنجیر تیز کن یا سوهان، مطابق با مشخصات دندانه های زنجیر خود دارید. از آنجایی که دندانه های زنجیر اندازه های مختلفی می توانند داشته باشند، باید حتما به اندازه متناسب دستگاه زنجیر تیز کن یا سوهان، مطابق با قطر محدودکننده عمق و گام زنجیر خود توجه داشته باشید. اندازه های معمول محدودکننده عمق بین 1/1 تا 6/1 میلیمتر متغیر می باشد.

  • پس از هر سه یا چهار مرتبه تیز کردن، عمق محدود کننده را تنظیم نمایید.
  • ابزار تنظیم محدود کننده عمق را در بالای زنجیر قرار دهید، به این ترتیب شیار ابزار با انحنای محدود کننده عمق مطابق می شود.
  • اگر عمق محدودکننده بیشتر از شیار ابزار بود، برای تنظیم آن با استفاده از یک سوهان تخت و راهنمای تنظیم محدود کننده عمق، حاشیه پایینی محدود کننده  را با لبه بالایی راهنما، منطبق نمایید. راهنمای تنظیم محدود کننده عمق ابزاری است که از براده برداری بیش از حد جلوگیری می کند. 

 

توجه: لبه بالایی محافظ دندانه برنده را تیز نکنید.

 

برای مشاهده متن کامل لطفا نسخه pdf مقاله را دانلود نمایید.