بنابر نتایج یک طرح تحقیقاتی که در مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی به اجرا درآمد، سمپاش های بوم دار و میکرونر دارای بالاترین راندمان مزرعه ای بودند.

بر اساس این طرح که با استفاده از 5 نوع سمپاش بوم دار تراکتوری، میکرونر پشتی، لانس دار تراکتوری، توربولاینر و اتومایزر پشتی در چندین منطقه از کشور شامل منطقه خوزستان، خراسان، آذربایجان غربی و کرج انجام شد، سمپاش های میکرونر با میانگین 5/85 درصد بیشترین بازده مزرعه ای را در بر می گرفتند به عبارتی میزان وقتهای تلف شده و همپوشانی ها در  سمپاش میکرونر در مقایسه با سایر سمپاشها کمتر است، این در حالیست که کمترین میزان مصرف محلول در هکتار (lit/ha 4/53) نیز مربوط به این نوع سمپاش می باشد. در این تحقیق که در سطح وسیعی انجام گرفت، بالغ بر 40% کاربران از سمپاش های پشتی استفاده می کردند که بدین ترتیب احتمال اتلاف انرژی، توان و لهیدگی محصول به صورت چشمگیری نسبت به سمپاش های پشت تراکتوری کاهش می یابد.

با استناد به این مقاله، سمپاش توربولاینر دارای بیشترین بادبردگی (drift) بوده که قریب به 50% از قطرات محلول سم به هدف نمی رسند. در این تحقیق که کیفیت پاشش بر اساس 5 عامل ارتفاع پاشش، میزان بادبردگی، VMD و NMD، یکنواختی پاشش و ضریب کیفیت سمپاشی (نسبت VMD به NMD) تعیین شد، سمپاشهای لانس دار ,بوم دار و اتومایزر از نظر یکنواختی پاشش  قابل ارزیابی نبودند، در حالیکه کیفیت پاشش برای سمپاش میکرونر1/2 و توربولاینر571/3  محاسبه گردید. بنابر این با توجه به این عوامل و پارامترها ,سمپاش میکرونر نسبت به توربولاینر برتری دارد. و این دو سمپاش نسبت به لانس دار ,اتومایزر و بوم دار دارای برتری هستند.

استفاده حدود 30 درصدی کاربران از سمپاش های لانس دار پشت تراکتوری در مزارع با توجه به سطح تحصیلات ابتدایی حدود 56% از کاربران مورد مطالعه در این تحقیق، تقریباً قابل توجیه است. چرا که سمپاش های لانس دارد پشت تراکتوری برای باغات طراحی شده است و به نادرست در بین کشاورزان رواج پیدا کرده است.

به طور کلی، آنچه در این مقاله پیشنهاد شده است، استفاده از سمپاش های میکرونر با توجه به یکنواختی پاشش، بازده مزرعه ای بالاف هزینه های عملیاتی پایین، مصرف پایین محلول سم، پایین بودن درصد لهیدگی محصول و ظرفیت مؤثر قابل قبول می باشد. با توجه به پایین بودن سطح سواد کاربران، این نوع سمپاش ها به دلیل سادگی قابل استفاده توسط اکثر کاربران است. 

برای دریافت فایل کامل مقاله اینجا را کلیک کنید.