یکی از مهم ترین مواردی که کیفیت محصول را تحت تأثیر قرار می‌دهد، عملیات برداشت محصول است. عملیات برداشت، نه تنها به دمای و شرایط آب و هوایی، بلکه به انجام به موقع عملیات زراعی و مسائل مدیریتی بستگی دارد. برداشت زود هنگام امکان استفاده از حداکثر پتانسیل تولید مزرعه را سلب کرده و در مقابل برداشت دیرهنگام منجر به کاهش کیفیت محصول برداشت شده می‌شود. برای بدست آوردن حداکثر کیفیت محصول علوفه‌ای، باید یک مدیریت دقیق از مرحله کاشت تا برداشت اعمال شود. برنامه‌ریزی صحیح در سایر عملیات زراعی می‌تواند کار مدیریت را در طول برداشت علوفه آسان سازد. اما حتی بهترین طرح هم ممکن است دارای اشتباه باشد. بنابراین، عملیات زراعی باید به اندازه کافی انعطاف پذیری داشته باشد تا بتواند با عملیات برداشت علوفه تطبیق داده شود.

طریقه آماده سازی و اتصال انواع مختلف دروگر با یکدیگر فرق می‌کند که برای اطلاع از این موارد بایستی به دفترچه راهنمای هر دروگر مراجعه نمایید. اما چند نکته کلی در مورد اکثر دروگرهای شانه‌ای (mower cutter bar) صدق می‌کند که در این مطلب به آنها اشاره می‌شود.

اقدامات قبل تنظیمات:

1-    بررسی تیزی چاقو؛

2-    بررسی انگشتی‌ها؛

3-    بررسی صفحات انگشتی، صفحات سایش و گیره‌های چاقو؛

4-    تمیز کردن کلی دروگر؛

5-    روغنکاری طبق مندرجات دفترچه راهنمای دستگاه؛

6-     آچارکشی؛

7-    راه‌اندازی دروگر به منظور اطمینان از صحت کار قطعات نو؛

8-    بررسی کشش تسمه‌ها در سیستم انتقال قدرت مدل های تسمه ای؛

9-    مرور دوباره دفترچه راهنمای دستگاه.

تنظیمات دروگر:

الف – تنظیم تطبیق:

خط وسط تیغه از خط وسط انگشتی می گذرد که برای انجام این تنظیم، کاتربار را بطرف داخل و یا خارج، حرکت داد و یا طول چلاق دست را تغییر داد.

ب - تنظیم صفحات پشت بند:

 سائیدگی بیش از حد این صفحات، ارتعاش در شانه برش افزایش یافته که صفحات قابل تعویض بوده و یا اینکه با شل کردن مهره های نگهدارنده، صفحات را به جلو رانده تا تکیه گاه ثابت گردد.

ج – تیغه گیره ها:

گیره ها بدون آنکه فشاری به تیغه وارد کنند روی تیغه ها تماس داشته و اگر سرگیره ها فشار زیادی روی تیغه ها وارد کنند سبب سائیدگی، فشار بار به محور پی تی او و سختی حرکت شانه می شود.

د – تنظیم ارتفاع برش:

 نسبت به شرایط مزرعه و نوع گیاه متفاوت است. به طور مثال در هنگام درو یونجه باید سعی کرد که جوانه های نزدیک زمین باقی بمانند تا رشد محصول برای چین بعدی سریعتر باشد. همچنین در مزارع سنگلاخی به منظور کاهش آسیب به چاقو و انگشتی‌ها بایستی ارتفاع برش را بیشتر در نظر گرفت.

و – تنظیم انگشتی ها:

نوک انگشتی ها به طور معمول باید موازی سطح زمین باشند، اما در زمینهای سنگلاخی آنها را کمی بطرف بالا متمایل کرد تا سنگریزها را رد کنند، در مزارعی که محصول خوابیده یا ورس کرده است، نوک انگشتی ها را بطرف پایین ببرید تا بتوانند به داخل محصول نفوذ کرده و آنها را بلند کنند. فاصله بسیار کم لب انگشتی باعث گیر کردن و جمع شدن علوفه می‌شود و فاصله خیلی زیاد آن باعث بدون حفاظ ماندن تیغه‌ها می‌شود. این فاصله (عقب لب انگشتی تا صفحه انگشتی) معمولا حدود 10-13 میلیمتر است. برای کم و زیاد کردن این فاصله به ترتیب از چکش و دیلم (یا یک قلم) استفاده کنید.

ز- تنظیم فنر شناور:

فنر شناور بایستی طوری تنظیم شود که کاتر بار در هنگام درو، خطوط تراز زمین را دنبال کند.

ح- تنظیم تطابق چاقو. 

 از آنجاییکه وسایل مکانیکی همچون دروگرها، همواره دچار فرسایش و اصطکاک می‌شوند، در هنگام خرید دروگر، به کاربرپسندی دستگاه، تعمیرگاه گریزی و همچنین خدمات پس از فروش دستگاه‌های خریداری شده توجه نمایید. BCS در طی سالیان متوالی، همواره بهترین دروگرها را از نظر کاربرپسندی (user-friendly) و تعمیرگاه گریزی به بازار ارائه نموده است. همچنین سبزکوش نگین، نماینده انحصاری BCS در ایران، با تیم فنی مجرب و همیشه در دسترس خود، احتمالات مبنی بر توقف کار کشاورز به دلیل خرابی دستگاه را به صفر رسانده است. از این رو، در انتخاب دروگر مناسب و شرکت ارائه دهنده مجرب دقت کنید.