موتورهای دیزلی همانند موتورهای بنزینی به سرویس های منظمی نیاز دارند که شامل تغییر روغن روان کننده دستگاه به منظور کارکرد صحیح می شوند. اگر شما می توانید روغن یک موتور بنزینی را عوض کنید، حتما روغن یک دستگاه دیزلی را هم می توانید عوض کنید؛ فقط باید به یک سری تفاوت های ساختاری دقت کنید.

به دلیل اینکه سوخت دیزل گاهی به عنوان روغن دیزل شناخته می شود، توجه کنید که آنچه به عنوان روان کننده خریداری می کنید، همان روغن موتور دیزل باشد نه سوخت دیزل. این امر نیاز به روغن روان کننده ای دارد که منحصرا برای موتورهای دیزلی، و نه موتورهای بنزینی طراحی شده باشد. پس از اینکه این تفاوت را درک کردید، بقیه کارها طبق روال معمول روغن کاری دستگاه است به جز اینکه بایستی چند کار دیگر را هم در مورد موتورهای دیزل انجام دهید.

* گیج روغن را حداقل هفته ای یکبار چک کنید، و فیلتر روغن را پس از هربار تعویض روغن، عوض کنید. پس از تعویض روغن موتور دیزل، موتور را یک یا دو دقیقه روشن کنید و گیج روغن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که روغن جدید سیاه شده است. این سیاه شدن نرمال است و نیازی نیست فوراً دوباره روغن را عوض کنید.

حداکثر فاصله ای که بین دو تعویض روغن باید وجود داشته باشد در دفترچه راهنمای وسیله شما ذکر شده است، اما به طور کلی هرچه تعداد دفعات تعویض روغن  در هر وسیله نقلیه ای بیشتر باشد، عمر مفید و درجه اطمینان دستگاه افزایش می باشد. این ویژگی برای موتور دیزل دوبرابر می شود زیرا حرارت و فشار فوق العاده دستگاه باعث می شود که روغن سریعتر نفوذ کند. هزینه تعویض روغن در یک موتور دیزلی می تواند دو یا چهار برابر بیشتر از موتور گازی باشد. شما با انجام این کار به دست خودتان می توانید صرفه جویی چشم گیری در هزینه های خود داشته باشید.

مراحل تعویض روغن و فیلتر روغن در وسایل نقلیه معمولی شبیه وسایل دیزلی است و تنها تفاوت در کد دسته بندی روغن می باشد.

وقتی روغن های جدید به بازار می آیند، کدگذاری آنها از CA، CB، CC تا CJ انجام می شود. هر سطح جدید می تواند جایگزین سطح قبلی شود و بدین ترتیب روغن های قدیمی تر منسوخ شوند. حتی اگر وسیله شما بسیار قدیمی باشد، API مناسب برای روغن موتور شما در آن ذکر شده است. همچنین در دفترچه راهنما به درجه ویسکوزیته روغن در قالب یک شماره با کد SAE نیز اشاره می شود. این درجه به وزن روغن و دمایی محیطی که باید نگهداری شود بر میگردد.  روغن های دیزل نیز در همین محدوده وزنی قرار می گیرند.

* به منظور اطمینان از اینکه بهترین روغن موتور را استفاده می کنید، همواره جدیدترین کدهای دسته بندی API را بدست آورید.