6 سیستم ایمنی اره موتوری زنجیری برای کاهش خطرات و حوادث

فهرست محتویات
ترمز ایمنی زنجیر و محافظ دسته جلو
قفل ایمنی گاز
نگهدارنده زنجیر
محافظ دسته عقب
سیستم ضد لرزش
اگزوز

 

مقدمه

این جمله معروف را همه شما شنیده ایم که اول ایمنی و بعد کار. اره زنجیری از دستگاه های مهم و پر کاربرد در باغبانی و صنایع چوب است. به میزان پر کاربرد بودن این دستگاه، در صورت بی احتیاطی یا بی اطلاعی اپراتور این دستگاه بسیار خطرناک هم هست. نکته اولی که باید مورد توجه ویژه قرار دهید آن است که هیچ فرد آماتور و آموزش ندیده ای مجاز به استفاده و کار با دستگاه اره زنجیری نیست. حتی اپراتورهای حرفه ای نیز باید مرتبا نکات ایمنی را مرور کنند و تمرین های لازم برای افزایش هوشیاری و عکس العمل سریع خود در مواجهه با حوادث را انجام دهند. فراموش نکنید هرگز از دستگاه اره ای که تجهیزات و سیستم های ایمنی آن به درستی کار نمی‌کند استفاده نکنید. در انی مقاله سیستم های ایمنی اره زنجیری را معرفی و عملکرد آنها را بررسی میکنیم.

سیستم های ایمنی اره زنجیری موتوری

  1. ترمز ایمنی
  2. قفل ایمنی گاز
  3. نگهدارنده زنجیر
  4. دسته عقب
  5. سیستم ضد لرزش
  6. کلید خاموش کن
  7. اگزوز
  8. تجهیزات برش

 chain saw safety systems+ سیستم های ایمنی اره زنجیری

تصویر 1: سیستم های ایمنی اره رنجیری موتوری

پیشنهاد ما برای مطالعه بیشتر شما 

تنظیم کاربراتور اره زنجیری در کمتر از 5 دقیقه

آموزش کار با اره زنجیری به صورت تصویری

چطور یک تیغه ساتوری سبک بر عملکرد اره زنجیری اثر می‌گذارد؟

سیستم اسپراکت اره های زنجیری

  

1-ترمز ایمنی زنجیر و محافظ دسته جلو

دستگاه اره مجهز به ترمز ایمنی زنجیر است که در صورت وقوع حادثه لگد اره، فورا زنجیر را متوقف می‌کند. ترمز ایمنی احتمال آسیب دیدن از چنین حوادثی را کاهش می دهد اما فقط خود شما می توانید از وقوع چنین حوادثی پیشگیری کنید. در زمان کاربری دستگاه اره احتیاط کنید و مراقب باشید نوک تیغه ساتوری را هیچ جسمی برخورد نکند.

 نوک تیغه ساتوری ناحیه خطر لدگ زدن اره

تصویر 2: ناحیه خطر لگد زدن اره و عملکرد ترمز ایمنی زنجیر

ترمز زنجیر (A در تصویر 2) حتی به صورت دستی هم می‌تواند فعال شود. به صورت اتوماتیک حرکت دسته B در تصویر 2، ترمز را فعال می‌کند. در واکنش به وقوع حادثه لگد اره این دسته ترمز عمل می‌کند و زنجیر فورا متوقف می شود.

اگر دسته ترمز B به جلو رانده شود ترمز فعال می شود.

این حرکت مکانیزم فنری که ترمز C روی درام کلاچ دارد را فعال می کند.

عملکرد ترمز ایمنی اره  

تصویر 3: مکانیزم ترمز زنجیر اره موتوری

فقط دسته ترمز جلو مسئول فعال کردن ترمز نیست. مشخصه ایمنی مهم دیگر دستگاه جلوگیری از برخورد دست چپ اپراتور در شرایطی است که نتوانسته است دسته نگهدارنده جلو را محکم نگه دارید. همانطور که در تصویر 4 مشاهده می کنید دسته ترمز مانع برخور دست چپ اپراتور با بخش برنده دستگاه می گردد.

عدم برخورد دست تیغه و زنجیر با اپراتور 

تصویر 4: ممانعت دسته ترمز از برخورد با تجهیزات برش دستگاه اره

همچنین استفاده از ترمز زنجیر به عنوان ترمز موقت در شرایط تغییر وضعیت کاری و جابه جایی در یک فاصله زمانی کوتاه استفاده کنید. در صورتی که احتمال برخورد اره با شخص یا جایی وجود ندارد می توانید ترمز را به صورت دستی فعال کنید.

 فعال کردن دستی ترمز زنجیر

تصویر 5: فعال کردن دستی ترمز زنجیر در فواصل کاری کوتاه مدت

برای آزاد کردن ترمز، دسته ترمز را به عقب بکشید.

 آزاد کردن ترمز زنجیر اره موتوری

تصویر 6: آزاد کردن ترمز زنجیر

همانطور که قبلا اشاره شد، لگد اره می تواند بسیار ناگهانی باشد. اغلب شدت آنها ضعیف است و ممکن است ترمز را فعال نکنند. در چنین شرایطی حتما باید دستگاه اره را محکم و با هر دو دست گرفته باشید تا این ضربه های کوچک را مهار کنید.

 به دست گرفتن صحیح اره موتوری

تصویر 7: روش صحیح محکم گرفتن دستگاه اره زنجیری

چه ترمز را دستی فعال کنید و یا در حالت اتوماتیک قرار دهید، بسته به نیروی وارد از لگد اره و موقعیتی که ساتوری و زنجیر در مقابل جسم در حال برش قرار دارد سیستم ترمر، زنجیر را متوقف خواهد کرد.

فعال شدن ترمز زنجیر با عکس العمل در مقابل لگد اره 

تصویر 8: فعال شدن ترمز زنجیر در مقابل لگد زدن اره

اگر لگد ضعیف باشد یا میزان برگشت ساتوری و زنجیر به سمت اپراتور زیاد باشد با حرکت دست چپ اپراتور ترمز به صورت دستی فعال می شود.

 فعال شدن ترمز زنجیر اره موتوری+activate chain brake

تصویر 9: فعال شدن ترمز زنجیر

در زمان قطع درخت دست چپ اپراتور به صورتی دسته نگهدارنده جلو را گرفته است که نمیتواند ترمز را فعال کند. به تصویر 10 توجه کنید. در این حالت استفاده ترمز تنها با عملکرد وزنه اینرسی فعال می‌شود.

فعال شدن ترمز زنجیر با عملکرد وزنه اینرسی اره  

تصویر 10: فعال شدن ترمز زنجیر با عملکرد وزنه اینرسی اره در زمان قطع درخت

2-قفل ایمنی گاز

این قفل برای ایمنی اپراتور در شرایطی طراحی شده که کنترل خود را بر شاسی گاز از دست می دهد. زمانی که قفل A را فشار می‌دهید شاسی گاز B آزاد می شود.

زمانی که اپراتور دسته عقب را رها می‌کند هم شاسی گاز و هم قفل ایمنی آزاد شده و به عقب و موقعیت اولیه خود بر می‌گردند. این حرکات با دو فنر برگشتی مجزا کنترل می‌شوند. این طراحی به صورتی است که با رها شدن دسته عقب، شاسی گاز به طور اتوماتیک در حالت خلاص قرار می‌گیرد.

 قفل ایمنی شاسی گاز اره زنجیری

تصویر 11: قفل ایمنی شاسی گاز دسته عقب دستگاه اره

3-نگهدارنده زنجیر

نگهدارنده زنجیر برای گرفتن زنجیر در شرایطی طراحی شده است که زنجیر ناگهان پاره شود. اگر مونتاژ و تنظیم کشش زنجیر به درستی انجام شده باشد یا سرویس نگهداری زنجیر به موقع و صحیح انجام شود نباید این حادثه پیش آید.

 سیستم ایمنی زنجیر در موقع پاره شدن زنجیر

تصویر 12: نگهدارنده زنجیر برای محافظت از اپراتور در شرایط پاره شدن زنجیر

4-محافظ دسته عقب

این قسمت در سمت راست دسته عقب مانع از برخورد شاخه درخت به دست اپراتور میگردد.

 لبه محافظ دسته عقب اره زنجیری

تصویر 13: محافظ دسته عقب دستگاه اره زنجیری

5-سیستم ضد لرزش

دستگاه مجهز به سیستم ضد لرزش است که برای حداقل کردن لرزش و راحتی اپراتور طراحی شده است. زمانی که از دستگاه اره استفاده می کنید لرزش هایی به دلیل تماس غیر یکنواخت با سطح چوب ایجاد می شود.  بریدن چوب های پر تراکم و سفت لرز بیشتری ایجاد می‌کند. کار کردن با زنجیر کند یا خراب نیز میزان لرزش را افزایش می‌دهد.

 لرزش نواحی مختلف دستگاه اره موتوری

تصویر 14: لرزش در اجزای دستگاه اره زنجیری

سیستم ضد لرزش انتقال لرزش از موتور و زنجیر به دسته دستگاه اره را کاهش میدهد. بدنه اره شامل واحد برش به وسیله واحد ضد لرزش از بخش دسته عایق شده است.

 سیبک لرزشگیری ازه موتوری

تصویر 15: سیبک لرزشگیر اره زنجیری

نکته ایمنی مهم: قرار گرفتن بیش از حد در معرض ارتعاش می تواند منجر به آسیب سیستم گردش خون یا آسیب عصبی در افرادی شود که گردش خون آنها مختل شده است. اگر علائم قرار گرفتن بیش از حد در معرض لرزش را تجربه کردید، با پزشک تماس بگیرید. این علائم شامل بی حسی، از دست دادن احساس، سوزن سوزن شدن، گزگز، درد، از دست دادن قدرت، تغییر در رنگ یا وضعیت پوست است. این علائم معمولاً در انگشتان، دست ها یا مچ دست ظاهر می‌شوند.

6-اگزوز

اگزوز طوری طراحی شده که سطح سرو صدا را حداقل می کند و از برخورد مستقیم دود به اپراتور جلو گیری می نماید.

نکته ایمنی مهم: دود خروجی موتور داغ و حاوی جرقه است که می تواند منجر به آتش سوزی گردد. هرگز موتور را در فضای بسته فاقد تهویه کافی یا نزدیک مواد اشتعال پذیر روشن نکنید.

در مناطقی با شرایط آب و هوایی داغ و گرم و خشک خطر بالای آتش سوزی وجود دارد. گاهی در این مناطق قوانین و الزامات کنترلی وجود دارد که طبق آنها باید تجهیزات اضافه ای نظیر توری روی اگزوز نصب گرد.

لازم است اگزوز را مرتبا بررسی و سرویس نگهداری کنید.

اگزوز دستگاه اره زنجیری 

تصویر 16: اگزوز دستگاه اره زنجیری

نکته ایمنی مهم: پس از خاموش کردن دستگاه باز هم اگزوز داغ می ماند. هرگز اگزوز را در زمان هایی که داغ است لمس نکنید.